Rusza remont podpór ważnego poznańskiego wiaduktu. Ponad rok utrudnień dla kierowców!
Chodzi o wiadukt w ciągu ulicy Hetmańskiej.
O tym, że miasto szykuje się do remontu podpór wiaduktu położonego między rondami Żegrze i Starołęka, pisaliśmy już na epoznan.pl. Teraz prace ruszają. - Podpory wymagają modernizacji ze względu na stan techniczny, głównie znaczny stopień skorodowania betonu i stali zbrojeniowej. W związku z rozpoczęciem prac naprawczych, konieczne są zmiany w organizacji ruchu - wyjaśniają Poznańskie Inwestycje Miejskie.
W pierwszym etapie robót z utrudnieniami muszą się liczyć kierowcy korzystający z ulicy Wagrowskiej, nad którą przebiega wiadukt. - Od 16 września (poniedziałek) zmieni się organizacja ruchu na tej ulicy na odcinku bezpośrednio pod wiaduktem. Przewidziane jest tam zawężenie jezdni pomiędzy rondami w ciągu tej ulicy, przy czym przejazd nadal będzie możliwy w obu kierunkach. Po wprowadzeniu zmian wykonawca inwestycji przystąpi do pierwszych prac pod spodem wiaduktu - dodają.
Kolejny etap to już utrudnienia również dla kierowców jeżdżących ulicą Hetmańską. - Zmiany dotyczyć będą kierowców poruszających się w obu kierunkach, gdyż przewidziane są tam zawężenia wewnętrznych pasów ruchu. Wtedy to powstaną tzw. przewiązki, czyli przejazdy umożliwiające dojazd przez torowisko tramwajowe na jedną z jezdni. W trakcie robót konieczne bowiem będzie wyłączenie z ruchu odcinka ul. Hetmańskiej na wiadukcie, najpierw nitki północnej. Z tego względu przejazd w obu kierunkach będzie możliwy nitką południową. Po wykonaniu prac przy podporach północnej części, przejmie ona cały ruch i prace przeniosą się na nitkę południową. O dokładnych terminach wprowadzenia zmian będziemy informować.
Zanim ruszy remont właściwych podpór, konieczne jest stworzenie tymczasowych. Wiadukt zostanie więc tymczasowo nieznacznie uniesiony. Wyklucza to możliwość korzystania z jezdni na wiadukcie, pod którym akurat toczyć się będą prace. W ramach rozpoczynającej się w poniedziałek inwestycji wyremontowane zostaną podpory pod dwoma wiaduktami drogowymi. Miasto zaznacza, że ma też na uwadze konieczność przeprowadzenia remontu podpór pod wiaduktem tramwajowym.
- To, że zbliżająca się naprawa jest konieczna, wykazała ekspertyza techniczna stanu podpór i dźwigarów głównych wiaduktu opracowana w 2022 roku. Wiadukt został wybudowany na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a na początku obecnego przeszedł remont. W przypadku filarów wiaduktu drogowego, zarówno na powierzchni słupów jak i oczepów korzystano w trakcie tego remontu z technologii torkretu, tzw. koszulek betonowych. Z czasem na powierzchni słupów zaczęły występować pęknięcia. W ekspertyzie wskazano na odspojenie się koszulki od korpusu słupów, a pod jej powierzchnią stwierdzono zaawansowaną korozję zbrojenia prętów. W czasie prac przygotowawczych do naprawy podpór zaobserwowano też odspajanie się na całej powierzchni otuliny na górnej krawędzi oczepów.
Zgodnie z harmonogramem przyjętym przez PIM, całość prac ma się zakończyć w czwartym kwartale przyszłego roku.