Reklama

Unikalne rozwiązanie w jednym ze szpitali. Pacjent jest pod ciągłą obserwacją dzięki aplikacji na telefonie

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe

Aplikacja iWound na próbę weszła do gnieźnieńskiego szpitala.

Technologia mobilna coraz mocniej wkracza w medycynę i znacznie poprawia jakość leczenia, o czym mówią lekarze i sami pacjenci. Spółka Polmedi Group wdrożyła w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie telemedyczny system opieki nad raną, szczególnie pooperacyjną i przewlekłą iWound. Jak przekazano, rozwiązanie najpierw objęło Oddział Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej, a wkrótce wesprze Oddział Intensywnej Terapii oraz Oddział Ortopedii. W planach są też implementacje w kolejnych placówkach szpitalnych.

"Rozwiązanie pozwala na prowadzenie dokumentacji ran, szczególnie pooperacyjnych i przewlekłych, w jednym miejscu, tj. w aplikacji mobilnej. Przebieg leczenia pacjenta jest ciągle i łatwo monitorowany, dając lekarzom możliwość naprawdę szybkiej reakcji. Wystarczy dokumentacja zdjęciowa, aby osoba konsultująca mogła dać zdalnie wytyczne odnośnie postępowania z raną zespołowi będącemu na innym oddziale" - wyjaśnia dr n. med. Krzysztof Karaś, zastępca koordynatora Oddziału Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie.

Jak przekazano, pacjent posiada dokumentację zdjęciową we własnym telefonie. Po wypisaniu ze szpitala nie zostaje sam z problemem leczenia rany. Chory otrzymuje jasne wytyczne odnośnie postępowania. Pielęgniarz, który prowadzi trudno gojącą się ranę poszpitalną, ma również możliwość ciągłej komunikacji z lekarzem oraz wymiany spostrzeżeń.

"Od momentu wdrożenia tego rozwiązania widzę znaczną poprawę w gojeniu ran i skrócenie czasu leczenia. Korzyścią jest również edukacja pacjentów w postępowaniu z takimi ranami. Chory, często po przeszkoleniu, sam sobie radzi z raną i nie potrzebuje opieki personelu medycznego, a jedynie korzysta ze wskazówek osoby prowadzącej leczenie" - komentuje dr n. med. Krzysztof Karaś.

Już zapowiedziano, że aplikacja ma też zostać zastosowana na innych oddziałach zabiegowych. "Początkowo aplikacja była stosowana i instalowana przy wyjściu ze szpitala. Obecnie działa prawidłowo, podczas gdy pacjenci kontynuują leczenie w swoich domach. Aktualnie tworzony jest zespół leczenia ran, który będzie wykonywać zdjęcia każdemu choremu już od pierwszej zmiany opatrunku podczas pobytu w szpitalu. Przy współpracy z grupą pielęgniarek z opieki długoterminowej, hospicyjnej czy pielęgniarek środowiskowych, zostały stworzone grupy zdalnego leczenia przewlekłych owrzodzeń i odleżyn. To skoordynowało działanie i zacieśniło współpracę między pacjentem, pielęgniarką i lekarzem" - podkreśla dr n. med. Karaś.

Jak informuje Marcin Cieślak z Polmedi Group, w ramach abonamentu, jaki opłaca szpital, określona jest maksymalna liczba specjalistów, którzy mają dostęp do systemu. Natomiast nieograniczona pozostaje liczba pacjentów i terapii, jakie mogą być prowadzone w samej aplikacji. W razie potrzeby istnieje też możliwość zwiększenia liczby użytkowników.

"Szpital planuje stopniowo objąć też wszystkich chętnych pacjentów programem prehabilitacji, a więc właściwym przygotowaniem do operacji w celu zmniejszenia ryzyka powikłań i trudności w leczeniu. Program ten będzie wspierany w całości, opracowywanymi i testowanymi w tej chwili, funkcjonalnościami naszej aplikacji. Pacjent otrzyma w niej plan na każdy dzień prehabilitacji w zakresie diety i fizjoterapii, a w razie potrzeby będzie mógł poprosić odpowiedniego specjalistę o pomoc, w tym również psychologa. Aplikacja iWound obejmie więc docelowo opieką pacjenta od momentu decyzji o operacji do jego całkowitego wyleczenia, o ile będzie ono możliwe w danym przypadku" - mówi Marcin Cieślak.

Zdaniem lekarzy, efekty już widać. "Pacjenci, u których leczenie przebiega zgodnie z planem, pozostają pod opieką, ale nie absorbują wiele uwagi. Cenny czas poświęcany jest na przypadki wymagające pogłębionej diagnozy i ewentualnych zmian w sposobie leczenia. Oceniam, że wydajność pracy personelu wzrosła minimum dwukrotnie, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu opieki nad pacjentem. Nie bez znaczenia jest też możliwość pracy zespołowej w iWound i dynamicznego podziału zadań w zespole" - zaznacza dr n. med. Karaś.

Pacjenci też są zadowoleni, o czym świadczą przeprowadzone ankiety. "To tylko nas utwierdza w przekonaniu, że tego typu rozwiązania są potrzebne w służbie zdrowia, a technologie mobilne mogą nie tylko wspomóc pacjentów w procesie leczenia lub ich powracania do zdrowia, ale też mogą zdecydowanie poprawić wydajność personelu medycznego" - podsumowuje Marcin Cieślak z Polmedi Group.

Maksymalna liczba znaków: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Serwisu

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest ostrzeżenie IMGW pierwszego stopnia! Również dla Poznania
25℃
13℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
13.04 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro