Poznań i metropolia ma plan zrównoważonej mobilności... do 2040 roku!
Radni przyjęli "Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040". To długoterminowa wizja, zawierająca konkretne cele w zakresie poprawy transportu na jej obszarze.
Jak przypominają przedstawiciele magistratu, plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP) są koncepcją, która przyczynia się do osiągania europejskich celów w zakresie klimatu i energii. Łączą strategiczne podejście do planowania transportu z planowaniem przestrzennym, ochroną środowiska oraz zdrowia.
SUMP dla Metropolii Poznań został opracowany przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań we współpracy z członkami tego stowarzyszenia - Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim, 21 gminami wchodzącymi w skład MOF Poznania.
"Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040" stanowi SUMP dla stolicy Wielkopolski oraz gmin Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF) Poznania i ma służyć poprawie mobilności mieszkańców, jakości życia oraz dążenia do zrównoważonego transportu. "Jednym z głównych celów dokumentu jest zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych. Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku" - informują przedstawiciele magistratu.
"Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040" powstał przede wszystkim dla mieszkańców. Ma spełniać ich potrzeby w zakresie transportu publicznego, dlatego istotne elementem były konsultacje. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się spotkania, na które zaproszeni byli wszyscy mieszkańcy Metropolii Poznań (czyli gmin: Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Poznań, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Tarnowo Podgórne) - dodają i przedstawiają 7 podstawowych korzyści dla mieszkańców z wprowadzenia Planu Zrównoważonej Mobilności:
- stworzenie spójnej sieci infrastruktury rowerowej (tras i ścieżek rowerowych), w kontekście komunikacyjnym, jak i turystycznym;
- atrakcyjniejsza i bardziej dostępna komunikacja zbiorowa, zapewnienie wszystkim mieszkańcom obszaru Metropolii Poznańskiej takich opcji transportowych, które umożliwiają łatwy dostęp do celów podróży i usług;
- wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności pieszych i rowerzystów;
- zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego;
- redukcja zanieczyszczenia powietrza i hałasu, emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii;
- powstawanie nowych centrów przesiadkowych oraz parkingów "parkuj i jedź";
- pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców i gospodarki.
W latach 2021-2027 SUMP dla Miasta Poznania, po uzyskaniu pozytywnej oceny Centrum Unijnych Projektów Transportowych, będzie stanowił podstawę do występowania o środki unijne przeznaczone na jego realizację.
"Umowa partnerstwa dla realizacji polityki spójności w latach 2021-2027 w Polsce uzależnia uzyskanie dofinansowania projektów od przyjęcia SUMP przez miasta wojewódzkie oraz gminy położone w ich miejskich obszarach funkcjonalnych"- podkreślają przedstawiciele miasta.
Najpopularniejsze komentarze