Reklama

Ogromne zmiany szykują się na poznańskim dworcu. Chlebak może zostać zburzony

Zdjęcie ilustracyjne, archiwum | fot. Łukasz Kędziora
Zdjęcie ilustracyjne, archiwum | fot. Łukasz Kędziora

PKP i Miasto Poznań zamierzają podpisać porozumienie dotyczące przebudowy dworca kolejowego.

Historia kontrowersji wokół Poznania Głównego sięga czasów jeszcze przed Euro 2012, kiedy postanowiono o budowie na kolejowych terenach centrum handlowego z funkcjami dworcowymi. Od tamtego czasu planów było wiele, jednak żadne z nich nie doszły do skutku. Teraz pojawiły się konkrety. W ramach planowanej inwestycji ma powstać zupełnie nowy budynek dworca, w pełni funkcjonalny i nowoczesny. Powstaną nowe tory i perony, zmieni się również układ komunikacyjny.

"Nowy gmach ma się gruntownie różnić od obecnego- zintegrowany z otoczeniem, zapraszający do Poznania i będący jego wizytówką. Jak przekazano, jego budynek ma się znajdować nad wszystkimi peronami, na poziomie mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej. Dzięki temu poruszanie się po nim będzie łatwe i intuicyjne, a pasażerowie bez problemu dotrą na wszystkie perony. Oznacza to, że obecny dworzec - często krytykowany "chlebak" może zostać całkowicie przebudowany lub zburzony.

"Infrastruktura kolejowa ma zostać całkowicie przebudowana. Układ torów i peronów ma zostać zaprojektowany od zera, bez powielania starych, niefunkcjonalnych rozwiązań. W planach jest więc 8 peronów - każdy całkowicie przelotowy, z podwójnymi krawędziami. Całość będzie również dostosowana do potrzeb Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz Kolei Dużych Prędkości - tak, by jej pociągi mogły się bez problemu zatrzymywać na najważniejszym miejskim węźle kolejowym" - informują przedstawiciele magistratu.

Przyszły węzeł przesiadkowy ma być również miejscem, po którym łatwo można się poruszać i do którego można wygodnie dojść i dojechać. "Analiza prowadzona przez Miejską Pracownię Urbanistyczną, we współpracy z Biurem Koordynacji Projektów i Rewitalizacji, Miejskim Konserwatorem Zabytków, Wydziałem Urbanistyki i Architektury, Zarządem Dróg Miejskich, Zarządem Transportu Miejskiego oraz przy udziale PKP, wskazuje nowe rozwiązania, pozwalające wykreować bardzo ważne powiązania zarówno z istniejącymi, jak i nowymi częściami miasta - np. z nową siedzibą Teatru Muzycznego czy rozwijającą się zabudową przy ulicy Składowej. Zachowane zostaną kluczowe kierunki dojścia do dworca z centrum, ale pojawią się także nowe - np. wygodne połączenie z terenem MTP" - informują miejscy urzędnicy.

Nowy dworzec ma być nie tylko zintegrowany z miastem, ale również dobrze powiązany z transportem miejskim. Jak podkreślono - dodatkowo punkty przesiadek podróżnych, które obecnie są rozproszone, powinny zostać zlokalizowane w jednym, centralnym miejscu.

"Miastu zależy na tym, by wykonawca nowego dworca został wybrany w trybie zapewniającym uzyskanie najlepszej jakości. Dlatego - biorąc pod uwagę postulaty wielu organizacji społecznych oraz środowiska architektów - zdecydowano się na zorganizowanie konkursu. Jego regulamin zostanie opracowany wspólnie z przedstawicielami PKP"
- informuje miasto.

Jeszcze przed ogłoszeniem konkursu urzędnicy chcą zapytać o zdanie poznaniaków. Uwagi zgłoszone podczas konsultacji będą stanowiły wkład do założeń konkursowych.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest ostrzeżenie IMGW pierwszego stopnia! Również dla Poznania
22℃
12℃
Poziom opadów:
4.3 mm
Wiatr do:
16 km
Stan powietrza
PM2.5
22.73 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro