Reklama
Reklama

Tak ma się zmienić układ linii tramwajowych w Poznaniu. Zaprezentowano plan

Zdjęcie ilustracyjne, archiwum | fot. Przemysław Łukaszyk
Zdjęcie ilustracyjne, archiwum | fot. Przemysław Łukaszyk

Planowany do wprowadzenia na początku 2024 r. projekt, został zaprezentowany podczas posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania.

Coraz szybciej zbliżamy się do końca remontów licznych fragmentów torowisk w Poznaniu. To oznacza kolejne zmiany.

"To dobry moment na zaproponowanie nowego, stałego układu linii tramwajowych
" - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. "Braliśmy pod uwagę także fakt, że część zmian wprowadzanych podczas remontów spotkała się z dużym pozytywnym odbiorem pasażerów. Jeśli coś dobrze się sprawdza, jak przykładowo łącząca Naramowice i Winogrady z Grunwaldem linia numer 3, wówczas nie należy tego zmieniać" - dodaje.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Jak podkreślono, podczas przygotowania projektu, bardzo ważne było utrzymanie postulowanej przez pasażerów możliwości bezpośredniego przejazdu tramwajem przez centrum i most Św. Rocha w kierunku Śródki czy bezpośredniego połączenia Górczyna i Łazarza z Dworcem Głównym PKP. Duże możliwości daje także przejazd przez ulicę Towarową wraz ze skrętem w prawo w św. Marcin. To właśnie dlatego planujemy dokonać odpowiednich zmian przebiegu linii nr 5 i 17.
"Warto podkreślić, że nowy układ jest tak skonstruowany, że planowane do realizacji w nieodległej przyszłości inwestycje i związane z tym korekty przebiegu poszczególnych linii będzie można do niego wpleść bez istotnych zmian całego schematu" - dodaje J. Gosiewski.

Co miałoby się zmienić. Oto propozycje ZTM.

Linia numer 3 - zostaje na trasie z Naramowic na Grunwald, natomiast "13" wraca na Junikowo. Według pierwotnych planów "trójka" miała kursować do pl. Wielkopolskiego, jednak połączenie Naramowic z Grunwaldem sprawdziło się na tyle, że obecnie nie jest planowana jego zmiana. Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Junikowo wróci tramwaj nr 13. Tramwaj będzie miał nieznacznie skorygowaną trasę w centrum - w obydwu kierunkach pojedzie przez Fredry i most Teatralny.
Linia nr 3
BŁAŻEJA - Naramowicka - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - Grunwaldzka - BUDZISZYŃSKA
Linia nr 13
STAROŁEKA PKM - Starołęcka - Rondo Starołęka - Zamenhofa - Rondo Rataje - Jana Pawła II - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia (powrót: Gwarna - Św. Marcin) - Fredry - Most Teatralny - Roosevelta - Rondo Kaponiera - Grunwaldzka - JUNIKOWO
Linia nr 15 - zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum i Ratajami

Jak przekazano, tramwaj linii numer 15 zostanie skierowany z Osiedla Sobieskiego trasą PST, przez Kaponierę i zrewitalizowane centrum (Święty Marcin i Aleje Marcinkowskiego), a następnie pojedzie Kórnicką i Górnym Tarasem Rataj do pętli Unii Lubelskiej.
"Tym samym "piętnastka" poważnie wzmocni komunikację w centrum. Jeszcze ważniejszy jest fakt, że na trasie z Os. Lecha do Os. Sobieskiego razem z linią nr 16 będzie zapewniać dużą częstotliwość kursów. Jest to szczególnie istotne dla mieszkańców osiedli ratajskich oraz Winograd i Piątkowa. W celu umożliwienia synchronizacji kursów z "15", linia nr 16 będzie miała skorygowaną trasę w centrum. Tramwaj będzie kursował przez Kaponierę i Św. Marcin (a nie jak przed rozpoczęciem remontów - przez Most Teatralny i Fredry)" - tłumaczy Trzebiatowski.

Linia nr 15
OS. SOBIESKIEGO - PST - Roosevelta - Rondo Kaponiera - Św. Marcin (powrót: pl. Wolności - Gwarna) - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 16
OS. SOBIESKIEGO - PST - Roosevelta - Rondo Kaponiera - Św. Marcin (powrót: pl. Wolności - Gwarna) - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - FRANOWO
Linia nr 5
Przekierowanie linii nr 15 na pętlę Unii Lubelskiej umożliwi zmianę trasy linii numer 5, która będzie stanowić nową jakość w centrum.
GÓRCZYN PKM - Głogowska - Most Dworcowy - Towarowa - Św. Marcin (powrót: plac Wolności - Gwarna) - Marcinkowskiego- Podgórna - pl. Bernardyński - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Śródka - ZAWADY
"Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie "ósemki" na stałą trasę sprzed lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód" - tłumaczy rzecznik.
Linia nr 8
MIŁOSTOWO - Rondo Śródka - Pl. Wielkopolski - Fredry - Most Teatralny - Dąbrowskiego - OGRODY
Linia nr 17 - nowość na Górczynie i wykorzystanie transportowych inwestycji w zrewitalizowanym centrum

Brak "ósemki" na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.

"Siedemnastka" pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Środkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM" - informuje Trzebiatowski.

Tramwaj nr 17 w obu kierunkach będzie kursował na stałe przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.
Linia nr 17
GÓRCZYN PKM - Głogowska -- Towarowa - Św. Marcin - Gwarna - Mielżyńskiego - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Rondo Starołęka - STAROŁEKA PKM

Linia nr 9
Na swoją stała trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia nr 9. Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19.
Linia nr 9
DEBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Marcinkowskiego - Plac Wolności - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Wielkopolska - Małopolska - Wołyńska - Os. Winiary - PIĄTKOWSKA
Linia nr 11
PIĄTKOWSKA - Os. Winiary - Wołyńska - Małopolska - Wielkopolska - Pułaskiego - Roosevelta - Głogowska - Hetmańska - Rondo Żegrze - UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 19
POŁABSKA - Murawa - Winogrady - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin (powrót: plac Wolności - 27 Grudnia) - Marcinkowskiego - Podgórna - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DEBIEC PKM.

Źródło ZTM.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-2℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
16.30 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro