Powstała 'alkoholowa mapa Polski'. Ile piją Wielkopolanie?
Badania przeprowadzono na podstawie paragonów.
"PanParagon to aplikacja do wyszukiwania promocji oraz przechowywania paragonów. Dzięki anonimowym danym, które każdego dnia trafiają do naszego systemu mamy możliwość analizy cen produktów, realnej inflacji czy najnowszych trendów konsumenckich. Tym razem skupiliśmy się na obecności alkoholu na paragonach spożywczych w poszczególnych województwach" - wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. "Jak się okazuje, preferencje alkoholowe Polaków różnią się względem ich miejsca zamieszkania" - dodaje.
W badaniu eksperci uwzględnili paragony z datą zakupu w okresie od 1 sierpnia 2022 do 31 lipca 2023. Jak przekazano, absolutnym faworytem w naszym kraju jest piwo. Jak pokazują dane, złoty trunek ten pojawił się na ok. 10 proc. paragonów ujętych w analizie. Znajdująca się na drugim miejscu wódka widnieje znacznie rzadziej na dowodach zakupów Polaków. Ten wysokoprocentowy trunek pojawił się na ok. 1,5 proc. przebadanych paragonów. Na trzecim miejscu znalazło się wino - pojawiło się na ok. 1,2 proc. paragonów. Kolejne miejsca należą do whisky, likieru, ginu i brandy. Alkoholowy ranking zamyka tequila, która na paragonach pojawiła się najrzadziej.
W okresie objętym badaniem najczęściej po alkohol sięgali mieszkańcy województw śląskiego i zachodniopomorskiego. W obu przypadkach udział procentowy paragonów spożywczych z trunkiem na liście wynosił niemal 15 proc. Najrzadziej napoje wyskokowe lądowały w koszykach mieszkańców województwa podkarpackiego (ok. 11 proc. paragonów), kujawsko-pomorskiego (ok. 11,6 proc. paragonów), opolskiego i łódzkiego (ok. 11,9 proc. paragonów). W Wielkopolsce to 12,41 proc.
"W naszej analizie uwzględniliśmy także trunki bezalkoholowe i ich popularność w poszczególnych województwach. Okazało się, że napoje bez procentów były najczęściej kupowane na Podlasiu oraz południu Polski. W centralnej części kraju cieszyły się one stosunkowo średnim zainteresowaniem, natomiast najrzadziej do koszyka zakupowego trafiały na zachodzie Polski oraz w województwach łódzkim i podkarpackim" - zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
"Jak wynika z analizy, popularność poszczególnych alkoholi zmienia się w zależności od miejsca ich zakupu. Największymi miłośnikami piwa okazali się Ślązacy oraz mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego i małopolskiego. Najrzadziej złoty trunek kupowany był w województwie podkarpackim, łódzkim i wielkopolskim" - czytamy w komunikacie.
Więcej szczegółów znajdziemy na poniższych grafikach.
Najpopularniejsze komentarze