Reklama

Mieszkańcy odcięci od ciepłej wody, bo... sąsiedzi nie płacą rachunków. "Co mnie obchodzi sytuacja finansowa obcych osób?"

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Clay Banks / unsplash.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Clay Banks / unsplash.com

To problem mieszkańców ulicy Ptasiej w Poznaniu.

Sytuacja miała miejsce w ubiegłym tygodniu. Od rana w środę zgłaszali się do nas mieszkańcy ulicy Ptasiej informując, że nie mają ciepłej wody. "Chciałbym poinformować, że w osiedlu Atala zarządzanym przez NCC przy ul. Ptasiej została zastosowana ta sama metoda, co niedawno przy ulicy Karuthofera. Od wczoraj nie mamy ciepłej wody" - pisał jeden z mieszkańców. "Spółdzielnia NCC znowu odcina ciepłą wodę mieszkańcom całego bloku za rzekome długi, tym razem kwestia dotyczy bloku przy ul. Ptasiej 18 w Poznaniu. Uprzejmie proszę o nagłośnienie sprawy z powodu nieuczciwych praktyk spółdzielni, która współpracuje z deweloperem - dług mieszkańców wynika z opłacenia kontenerów budowlanych z czasu końca budowy, co miał pokryć deweloper Atal" - przekazywała kolejna osoba. "Kontaktuje się z Państwem aby nakreślić sytuację która wydarzyła się we wspólnocie mieszkaniowej Ptasia 20 w Poznaniu. Wczoraj w godzinach wieczornych została odcięta ciepła woda całemu blokowi Ptasia 18. Do dnia dzisiejszego jej nie ma. Administratorem wspólnoty jest firma NCC Nieruchomości i ze względu na brak opłat czynszów NIEKTÓRYCH mieszkańców chce wymusić opłatę ich kosztem mieszkańców którzy w terminie płacą swoje należności i nie mają żadnych długów względem wspólnoty. Mam płacić niedogodnościami braku wody bo sąsiad nie zapłacił? Co mnie obchodzi sytuacja finansowa obcych osób?" - mogliśmy przeczytać w kolejnej wiadomości. "Od NCC otrzymaliśmy w dniu wczorajszym poniższą wiadomość, iż spółka VEOLIA odcięła ciepłą wodę przez zadłużenie. Dodam, że NCC nie informowało nas wcześniej o zadłużeniu spowodowanym przez to, że niektórzy mieszkańcy mają zaległości" - pisał kolejny mieszkaniec.

Podobnych wiadomości przyszło całe mnóstwo. Mieszkańcy zgłaszali też obawy, że mimo iż sytuacja w końcu się wyjaśniała i ciepła woda wróciła do mieszkań, problem może się powtarzać.

O komentarz w sprawie poprosiliśmy zarówno Veolię, jak i przedstawicieli NCC Nieruchomości.

"Dostawy ciepłej wody użytkowej do Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Ptasiej 20 w Poznaniu zostały wstrzymane 4 lipca br. w związku z zaległymi płatnościami. Ich wznowienie nastąpiło 5 lipca br. niezwłocznie po uregulowaniu należności. Decyzja o odłączeniu była wynikiem bezskutecznych prób egzekucji zadłużenia NCC Nieruchomości. Spółka była informowana kilkukrotnie o konsekwencjach nieuregulowania zadłużenia" - informuje w rozmowie z nami Agnieszka Rzetelna z Veolia Energia Poznań SA .

Przedstawiamy też pełne oświadczenie przesłane przez Dział Prawny NCC Nieruchomości. Oto jego treść:

"We wtorek 4 lipca członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej Ptasia 20 w Poznaniu zgłosili zarządcy nieruchomości przerwę w dostawie ciepłej wody. Dostęp do niej przywrócono po południu następnego dnia. Jak się okazało, przerwa nastąpiła z uwagi na decyzję dostawcy wody, firmy Veolia, podjętą ze względu na opóźnienia w płatnościach należnych od Wspólnoty. Opóźnienia te były spowodowane brakiem środków na rachunkach Wspólnoty Mieszkaniowej, wobec której część właścicieli lokali zalega z opłatami na znaczne kwoty. Odcięcie dostępu do ciepłej wody nie było wynikiem działania zarządcy nieruchomości. Nie ma on zresztą ani uprawnień, ani możliwości pozbawienia mieszkańców dostępu do mediów.

Przechodząc do bardziej szczegółowego opisu sytuacji chcemy wskazać, że Wspólnota Mieszkaniowa Ptasia 20 w Poznaniu powstała w 2022 roku i liczy blisko trzysta lokali. W podobnych nieruchomościach częsty jest problem znacznej liczby właścicieli, którzy nie uiszczają należnych Wspólnocie opłat. Zapewnienie ich płatności bywa trudne i czasochłonne, nawet w przypadku skierowania sprawy do sądu. Wynika to w dużej mierze z faktu, że Wspólnota nie ma skutecznego kontaktu z częścią nabywców lokali. Wielu z nich traktuje zakupione lokale jako inwestycję, nie zamieszkuje w nich, nie przekazuje też swoich danych kontaktowych Wspólnocie. W efekcie doszło do powstania sporej zaległości właścicieli względem Wspólnoty, o których mieszkańcy byli informowani m.in. przy okazji prezentowania sprawozdania finansowego za rok 2022, przyjętego na zebraniu w styczniu 2023 roku. Zarządca nieruchomości wspólnej podjął liczne kroki celem ograniczenia zaległości - skierowano przeszło 190 wezwań do zapłaty, 24 sprawy trafiły do sądu, wysyłano także wiadomości e-mailem, telefonowano, przy okazji zebrań Wspólnoty rozmawiano indywidualnie z mieszkańcami posiadającymi zaległości.

W sytuacji, gdy dodatkowo nastąpiło znaczne podwyższenie opłat za media, pomimo opisanych kroków doszło niestety do sytuacji, w której brak środków na rachunku Wspólnoty nie pozwolił na terminowe uregulowanie należności wobec firmy Veolia, a ta w związku z tym odcięła dostęp do ciepłej wody na nieruchomości. Po zgłoszeniu tego problemu przez mieszkańców zarządca niezwłocznie udzielił z własnych środków bezkosztowej pożyczki na rzecz Wspólnoty. Pozwoliło to na uregulowanie należności na rzecz dostawcy i już następnego dnia przywrócono dostęp do ciepłej wody.

Doszły do nas głosy wielu mieszkańców terminowo regulujących opłaty, którzy nie rozumieją, dlaczego niedogodności nie dotknęły jedynie osób z zaległościami. Głosy te są zrozumiałe i sugestie w tym względzie przekazywano dostawcy mediów. Dla niego jednak klientem jest Wspólnota jako całość, stąd podobne działanie. Sama Wspólnota nie ma faktycznej możliwości odcinania dostępu do mediów poszczególnych lokalom. Byłoby to zresztą działanie bezprawne, co potwierdza orzecznictwo sądów.

Jest nam przykro z powodu utrudnień, jakie dotknęły mieszkańców i przepraszamy za to, że musiały się z nimi mierzyć osoby rzetelnie podchodzące do swoich zobowiązań. W dalszym ciągu podejmujemy wzmożone działania w celu windykacji istniejącego zadłużenia mieszkańców względem Wspólnoty i zapewnienia terminowego uiszczania opłat w przyszłości."



Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

21℃
11℃
Poziom opadów:
4 mm
Wiatr do:
16 km
Stan powietrza
PM2.5
22.00 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro