Reklama

Telemarketerzy poznańskiej firmy nękali telefonami w sprawie fotowoltaiki. 1,5 mln zł kary od UOKiK, także dla szefów spółki

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Petr Machacek / unsplash.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Petr Machacek / unsplash.com

Mowa o firmie Asmanta Call Center.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął poznańską firmę pod lupę w listopadzie ubiegłego roku. Pracownicy UOKiK ustalili wówczas, że Asmanta nie ma zgody właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni. Numery telefonów nabywa bowiem z baz danych kupowanych od firmy, z którą współpracuje.

- Asmanta Call Center zajmuje się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów. Połączenia wykonywane są przez konsultantów lub za pośrednictwem udziału oprogramowania do automatyzacji rozmów. Telemarketerzy oraz automatyczne "boty" dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszają na spotkania handlowe. Przedsiębiorca zajmuje się również zbieraniem podczas tych rozmów telefonicznych danych potencjalnych klientów (tzw. leadów) - podaje UOKiK.

Zgodnie z prawem, dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone. Asmanta takich zgód nie posiadała. - Do UOKiK wpłynęły skargi od konsumentów, którzy zgłaszali, że otrzymywali liczne niechciane połączenia. Niektórzy twierdzili wręcz, że miały one nękający charakter i utrudniały im życie - dodaje.

Ale zarzutów jest więcej. W trakcie rozmów telemarketerzy mieli przekazywać nieprawdziwą informację, że konsument może liczyć na 20 500 zł dotacji przy wykonaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego "Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 - 2023". W rzeczywistości kwota takiej dotacji mogłaby wynieść maksymalnie 5 tys. zł.

- Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Prezes UOKiK nałożył na poznańską firmę karę w wysokości 1,2 mln złotych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Ale to nie koniec. - Finansowe sankcje zostały również nałożone na osoby zarządzające Asmanta Call Center: Roberta Personę w wysokości 150 000 zł i Marcina Sperkę w wysokości 100 000 zł w związku z umyślnym dopuszczaniem do naruszenia przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobom nią zarządzającym przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co ciekawe, ukarani menedżerowie z Asmanty wcześniej byli powiązani z inną firmą, której aktywności przyglądał się UOKiK - Euro Callcenter. - Wątpliwości wobec Euro Callcenter dotyczyły uciążliwego i nierzetelnego telemarketingu. Pracując dla dwóch spółek, prowadzących taką samą działalność oraz znając wcześniejsze zastrzeżenia Urzędu, zarządzający działali umyślnie i są osobiście odpowiedzialni za nieuczciwe działania spółki Asmanta.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

24℃
13℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
10.01 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro