Przepadają terminy. Jest ważny apel NFZ!
W pierwszym półroczu tego roku 457 tysięcy osób w Polsce nie odwołało umówionej wizyty u specjalisty. W Wielkopolsce było to 27,5 tys. pacjentów.
Nieodwołanie wizyty oznacza, że inny pacjent nie może skorzystać z wcześniejszego terminu.
"Z troski o innych pacjentów oraz szacunku dla czasu personelu medycznego i środków publicznych pamiętajmy o odwoływaniu wizyt, jeśli wiemy, że nie będziemy mogli z nich skorzystać. Polski system ochrony zdrowia jest oparty na zasadzie solidaryzmu, dlatego myślmy o innych i pozwólmy im na skorzystanie z wcześniejszego terminu" - mówi Agnieszka Pachciarz, dyrektor wielkopolskiego oddziału NFZ.
Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w Wielkopolsce w pierwszym półroczu 2023 r. z wizyt nie skorzystało niemal 27,5 tys. pacjentów. Dla porównania - w analogicznym okresie ubiegłego roku było to ponad 27,8 tys. osób.
"W pierwszym półroczu obecnego roku najwięcej terminów wizyt w Wielkopolsce (podobnie jak w całej Polsce) przepadło w świadczeniach z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Nie pojawiło się na nich 12,9 tys. pacjentów. Następnie mamy świadczenia w obszarze kardiologii - ponad 8,1 tys. terminów i endokrynologii - 3,8 tys. Natomiast 2,6 tys. nieodwołanych wizyt dotyczyło świadczeń w zakresie onkologii" - informuje Mikołaj Woźniak z WOW NFZ.
Warto mieć świadomość, że nieodwołana wizyta, to stracony termin, z którego mógłby skorzystać inny pacjent z listy oczekujących. Wystarczyłoby zgłosić wcześniej brak możliwości zjawienia się u lekarza w danym dniu. "Właśnie po to, by edukować i kształtować odpowiedzialność wśród pacjentów powstała akcja "Odwołuję, nie blokuję", w której bierze udział m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia. Zwraca ona uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania.
Porównując ogólnopolskie dane NFZ dotyczące nieodwołanych wizyt z czterech obszarów udzielanych świadczeń (endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu) ich liczba z pierwszego półrocza 2022 r. w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku zmniejszyła się o około 3 tys. Z jednej strony nie jest to jeszcze bardzo duża liczba, ale z drugiej stanowi ona sygnał, że dalsze działania edukacyjne oraz coraz lepsze przygotowanie podmiotów medycznych do kontaktu z pacjentem i umożliwianie sprawnego odwołania wizyty, przyniosą rezultaty" - dodaje Woźniak.
Narodowy Fundusz Zdrowia od listopada 2019 r. wysyła do pacjentów SMS z przypomnieniem o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Przypomnienie dotyczy 40 wybranych świadczeń. Pacjent oprócz informacji o dacie badania czy wizyty, ma też podany numer telefonu, pod który może zadzwonić, aby odwołać wizytę.
Najpopularniejsze komentarze