Reklama
Reklama

Nawet 200 nowych pociągów dla Polregio. Przewoźnik podpisał umowę m.in. z FPS H.Cegielski

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Włodzimierz Hoppel
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Włodzimierz Hoppel

Również w Poznaniu mają powstawać nowe składy.

W środę Polregio podpisało umowy ramowe na dostawę do 200 składów elektrycznych. Podpisano je z czterema producentami taboru: FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska. Producenci w ciągu trzech lat mają zapewnić przewoźnikowi nowe i funkcjonalne pociągi.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA

- Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zabezpieczyła blisko 10 mld złotych po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi - informuje Polregio.

Jak mają wyglądać nowe pociągi? Będą zamawiane w dwóch wersjach - krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). - Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością - pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Co daje umowa ramowa? - Dzięki temu spółka jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
14.10 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro