Kobieta z niepełnosprawnością nie mogła wydostać się z pociągu. "Odmówili wyciągnięcia platformy"
O sytuacji poinformowała nas siostra niepełnosprawnej pasażerki.
Napisała do naszej redakcji w niedzielę - Moja niepełnosprawna siostra jest właśnie w pociągu relacji z Poznań-Stargard. Dostali informację parę dni temu, że w Starogardzie nie wyciągną platformy do wózka, ponieważ peron nie jest przystosowany, ale była informacja tylko o Stargardzie. Dzisiaj pojechała na dworzec w Poznaniu i powiedzieli jej, że nie mogą wyjąc w Poznaniu platformy, bo mają odmowę, choć nikt wcześniej nie powiedział nic na temat Poznania - kobieta zwróciła również uwagę na zachowanie konduktora - konduktor nawet im nie pomógł z życzliwości ( choć to ich błąd ze niebyli przygotowani na platformę).
W efekcie niepełnosprawna kobieta na wózku inwalidzkim musiała poprosić o pomoc obce osoby przebywające w tym czasie na tym samym peronie.
- Konduktor powiedział, że nie wyjmie platformy, ponieważ nie ma takiej informacji, że ma to zrobić. Obcy ludzie pomogli siostrze, inaczej nie dojechałaby na święta - powiedziała siostra podróżującej i przyznała, że rozmowy o platformie są nagrane.
- Siostra liczyła na to, że choć w Starogardzie konduktor może jej wydostać się z pociągu, skoro nie mieli peronu przystosowanego do platformy.
PKP na swojej stronie umieściło instrukcję, jak zgłaszać przewoźnikowi, że będzie podróżowała osoba z niepełnosprawnością, potrzebująca pomocy.
"Asysta dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM)
PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych. Asystę związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska.
Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróży pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 48 godzin przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:
telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną)" - czytamy na stronie internetowej PKP. W dalszej części PKP wymienia, jakie informacje trzeba podać zgłaszając przejazd osoby z niepełnosprawnością.
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. To czas potrzeby na bezpieczne i spokojne dotarcie do pociągu. Miejscem spotkania pasażera z osobą świadcząca usługę asysty jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną, niebieską tablicą, miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej - informuje PKP.
Siostra pasażerki deklaruje, że wszystkie te wymogi spełniła. Chce złożyć reklamację u przewoźnika.
Najpopularniejsze komentarze