E-commerce - jak zacząć? Poradnik
Większość osób szukających konkretnych towarów lub usług najpierw otwiera internet i przegląda, które sklepy w okolicy mogą je zaproponować. Coraz więcej także decyduje się na ich zakup online. Nic dziwnego, że e-commerce, czyli handel elektroniczny rośnie w siłę.
Rynek e-commerce rozwija się wyjątkowo szybko. To nie tylko wciąż zwiększająca się liczba sklepów internetowych, ale również elektroniczna gospodarka. Nie brakuje przy tym narzędzi pozwalających na monitorowanie trendów rynkowych, a te są dynamiczne. Tak jak coraz więcej firm skłania się ku działalności internetowej, tak i potrzeby klientów rosną.
Zanim przeniesiemy działalność do sieci
Jeszcze zanim rozpoczniemy swoją przygodę z e-commerce, musimy się zastanowić czy warto. Przemyślmy, czy możemy zaproponować asortyment, jaki będzie miał powodzenie. Określmy grupę docelową, zastanówmy się, kto jest naszym klientem i gdzie go znaleźć. Im lepiej się przygotujemy, tym większą mamy szansę na sukces. Nie zapominajmy, że sklepów internetowych jest mnóstwo.
Pierwsze kroki w e-commerce
Załóżmy, że chcielibyśmy założyć sklep internetowy. Jak się do tego zabrać? Przede wszystkim musimy zarejestrować firmę. Tylko wtedy będziemy działać zgodnie z prawem i unikniemy nieprzyjemności. Następnie musimy wykupić domenę, czyli adres naszego przyszłego sklepu internetowego. Szukając domeny, pamiętajmy, by była prosta do zapamiętania, a przy tym kojarzyła się z naszą działalnością. Dzięki temu klient łatwiej do nas trafi, a później wróci.
Kiedy już będziemy mieć adres witryny, możemy stworzyć sklep. I tutaj możemy podążać w dwie strony. Albo skorzystamy z gotowych oprogramowań (na przykład WordPress), z czym spotykamy się w sieci najczęściej, albo możemy zwrócić się do kogoś, kto zajmuje się profesjonalnym tworzeniem sklepów i zaprojektuje serwis dedykowany. Jednak to wiąże się z kosztowną inwestycją, więc jeśli dopiero zaczynamy, niekoniecznie jest to najlepsza opcja. Skoro nasz sklep już powstał, to możemy wstawiać do niego pierwsze produkty, a jeśli od razu chcemy zacząć działalność na większą skalę, to od razu przemyślmy kwestię magazynu. Więcej na temat początków na rynku e-commerce przeczytamy na stronie https://harbingers.io/blog/e-commerce-jak-zaczac-prowadzic-swoj-biznes-online.
Promocja sklepu to klucz do sukcesu
To, że posiadamy sklep to jedna strona medalu. Musimy go jeszcze pokazać, wyróżnić się na tle wielu innych i zachęcić internautów do zakupów. To z kolei oznacza, że powinniśmy zadbać o pozycjonowanie, wysoką pozycję w wyszukiwarce i kampanie reklamowe. Pomocne są również płatne reklamy i rzetelne prowadzenie kanałów w social mediach. Wszystkie działania promocyjne możemy prowadzić samodzielnie, ale jeśli chcemy szybciej zwiększyć ruch na stronie, a tym samym zwiększyć rozpoznawalność marki i sprzedaż, to warto zwrócić się do renomowanej agencji reklamowej. Specjaliści dysponują wiedzą, doświadczeniem i narzędziami, dzięki którym łatwiej rezultat ten można osiągnąć.