Reklama
Reklama

"Weekend zapowiada się sensacyjnie!". Prawdziwa gratka dla fanów komunikacji miejskiej

fot. MPK

W niedzielę na linię 0 wyjedzie długo oczekiwany, historyczny wagon silnikowy Heidelberg z serii KSW. Właśnie wrócił z Krakowa, gdzie został odbudowany i przywrócony do ruchu.

"Historia poznańskiej komunikacji miejskiej jest historią Poznania, jego rozwoju i zmieniających się potrzeb mieszkańców. To ważne, aby o niej pamiętać, pokazywać i udostępniać poznaniankom i poznaniakom obiekty z nią związane" - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. "Wagon, który dziś powraca na poznańskie torowiska, jest absolutnie wyjątkowy: takie tramwaje służyły mieszkańcom pod koniec wojny i w okresie powojennym, były wykorzystywane jako barykady i "mównice" w trakcie wydarzeń Poznańskiego Czerwca 1956 r. Ważne jest także miejsce, w którym go prezentujemy: głęboko wierzę, że w przyszłości dawna zajezdnia Madalińskiego odzyska blask, podobnie jak ten Heidelberg" - dodaje.

Wagon o numerze taborowym 158 został wyprodukowany w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu. Trafił on do Poznania w 1944 roku .W latach 60. przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy i w takim stanie kursował do roku 1972. Wtedy został wycofany z ruchu liniowego i przekształcony w wagon gospodarczy. Na początku lat 90. XX wieku całkowicie zakończono jego eksploatację.

"Dzięki działaniom członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych oraz wspieraniu tej inicjatywy przez ówczesną dyrekcję MPK Poznań wagon uniknął kasacji. Został zachowany jako zabytek techniki i niemy świadek historii. Dzięki temu oraz uporowi i konsekwencji wielu osób udało się go odbudować, aby mógł wrócić na poznańskie torowiska, już nie na regularne linie komunikacyjne, ale jako wagon historyczny" - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. "Starania o jego odbudowę trwały wiele lat, dziś możemy podziwiać efekt przeprowadzonych prac, a wkrótce ocenić je będą mogli pasażerowie linii turystycznej 0" - dodaje.

Wagon został wyremontowany przez pracowników Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. "Każdy z remontowanych pojazdów wymaga indywidualnego podejścia. Tak było też w przypadku remontu wagonu Heidelberg" - mówi Jacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie, autor publikacji o historii krakowskiej komunikacji, który nadzorował modernizację poznańskiego KSW. "Choć ten wagon to typowy Kriegs-Strassenbahn-Wagen, który był podstawą budowy setek wagonów typu N, to różnice pomiędzy wagonami i zastosowanymi rozwiązaniami są spore. Dzięki współpracy z miłośnikami z Niemiec w dniu rozpoczęcia prac dotarły do nas oryginalne, wcześniej niepublikowane rysunki wagonu, co umożliwiło przywrócenie wszelkich pierwotnych rozwiązań!"- dodaje.

"W trakcie odbudowy wagonu starano się przywrócić jego dawną sprawność, wygląd i wyposażenie, stąd dużą uwagę przykładano do elementów, także tych niewidocznych dla pasażerów. Zamki, ukryte mechanizmy a nawet dzwonki i sposób ich działania odtworzone zostały według zachowanych w ocalałym wagonie śladów, dokumentacji i istniejących tramwajów" - podkreśla Jacek Kołodziej.

Odbudowanym, znów dwukierunkowym, tramwajem Heidelberg z serii KSW będzie można wybrać się na przejażdżkę już w najbliższą niedzielę. Tego dnia na linii 0 będzie kursował nie tylko KSW, ale też wagon N oraz - udostępniony na sezon, będący własnością MPK SA w Krakowie tramwaj 4N1. Tramwaje będą kursować co 20 minut (od godziny 11.20 do 17.00) z przystanku Stare Zoo.

Jak podkreślają przedstawiciele MPK "ostatni weekend funkcjonowania linii turystycznych zapowiada się sensacyjnie!".

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

18℃
6℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
13 km
Stan powietrza
PM2.5
7.66 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro