Reklama
Reklama

Prześwietlono finanse Lecha Poznań: ponad 79 mln przychodów i największe w lidze zyski z koszulek

fot. Paweł Rosolski

Firma Deloitte opublikowała raport na temat sytuacji finansowej klubów piłkarskiej ekstraklasy, w tym Lecha Poznań.

Wedle danych opublikowanych przez Deloitte, przychody Lecha Poznań w sezonie 2021-2022 wyniosły 79,08 mln złotych (bez uwzględniania wpływów z transferów). Jest to drugie miejsce w polskiej ekstraklasie, po Legii Warszawa z przychodami blisko 2 krotnie większymi (155,18 mln zł). W stosunku do wcześniejszego sezonu, Lech zanotował wzrost przychodów o 4,6 mln zł.

Największe wpływy w minionym sezonie klub uzyskał ze sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych (32,2 mln zł). Drugim największym źródłem przychodów są umowy sponsorskie (13,1 mln zł - sponsorem strategicznym Lecha jest STS) oraz sprzedaż koszulek i innych towarów klubowych - 10,4 mln zł (nikt w lidze nie zarabia na koszulkach i gadżetach więcej). Przychody z tzw. 'dnia meczowego' wyniosły w Lechu 19,3 mln zł. Lech zarobił nieźle także na transferach piłkarzy - dokładnie 15,7 mln zł, i był to czwarty najlepszy wynik w kraju (liderem przychodów transferowych była Pogoń Szczecin, która sprzedając swoich piłkarzy zarobiła aż 43 mln zł).

Największą pozycją kosztową w każdym klubie piłkarskim są wynagrodzenia. W Lechu, wydano na nie średnio 73% przychodów. Jest to dziewiąte miejsce w Polsce (najmniej na wynagrodzenia wydaje się w Górniku Zabrze - zaledwie 28%, a najwięcej w Śląsku Wrocław - aż 107% przychodów). Audytorzy Deloitte wskazują, że zalecany wskaźnik wynagrodzeń w klubach piłkarskich to 60%. Gdyby przeliczyć wynagrodzenia w klubie na każdy punkt zdobyty w ekstraklasie, to każdy punkt Lecha kosztował 780 tys. zł. Jest to czwarty najwyższy wynik w polskiej lidze (najwięcej - bo aż 2 mln - każdy punkt kosztował Legię Warszawa - grała kiepsko, a wydawała dużo).

Lech ma największą frekwencję w lidze. Średnio na każdym meczu pojawiało się aż 22 560 kibiców (druga jest Wisła Kraków z wynikiem 15 275 kibiców, a najsłabiej pod tym względem wypadała Warta Poznań - średnio 1 854 kibiców). Średni przychód Lecha z dnia meczowego audytorzy wyliczyli na 50 zł, co przekłada się na ponad 1 mln przychodów z każdego dnia meczowego (1,13 mln zł). Rekord frekwencyjny w sezonie 2021/22 padł podczas spotkania pomiędzy Lechem Poznań a Zagłębiem Lubin podczas ostatniej kolejki PKO BP Ekstraklasy. Na trybunach Lecha Poznań zasiadło wówczas 41 tys. widzów.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

14℃
6℃
Poziom opadów:
2.7 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
10.82 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro