Reklama
Reklama

Pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim na ziemi pojawiły się duże naklejki. Mają je widzieć użytkownicy smartfonów

fot. ZTM
fot. ZTM

Trwa rozbudowa systemu informacji pasażerskiej. Zarząd Transportu Miejskiego chce w ten sposób ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji zbiorowej.

Jak już informowaliśmy, od początku września pasażerowie mogą zobaczyć na wyświetlaczach wybranych tramwajów i autobusów dodatkową, nowy piktogram. Nowość ma kształt wygiętej strzałki lub "żmijki" i informuje o zmianie trasy linii tramwajowej lub autobusowej. Taki symbol - na razie testowo - znajduje się na wyświetlaczach części tras tramwajowych i autobusowych, między innymi na liniach numer 3, 4, 8, 9, 12, 13, 15, 17, 163, 190 i 832.

"Piktogram będzie widoczny przez 14 dni od momentu wprowadzenia objazdu. Po tym czasie na wyświetlaczach i tablicach informacji pasażerskiej na przystankach będzie się znajdować wyłącznie aktualna nazwa pętli, do której zmierza pojazd" - przypomina Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

"Informacja o zmianie jest dla pasażera istotna przez kilka, kilkanaście dni od jej wprowadzenia" - wskazuje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. "Jeśli zmiana trwa dłużej niż 2 tygodnie, wiele osób przyzwyczaja się do nowej trasy. Wyświetlanie komunikatu o zmodyfikowanej trasie, co trwa przez przykładowo 5 miesięcy, nie sprawdza się i może być mylące. Dlatego chcemy zmodyfikować informacje na wyświetlaczach" - dodaje.

Kolejny element działań Zarządu Transportu Miejskiego ma na celu tworzenie jeszcze bardziej intuicyjnej informacji pasażerskiej.

"Zdając sobie sprawę z dużej liczby zmian w komunikacji związanych m.in. z remontami i modernizacjami, poszerzyliśmy także informację pasażerską o wielkoformatowe naklejki podłogowe. Znalazły się one w przejściach pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim. Szczególne umiejscowienie oznakowania jest związane z coraz większym wpływem smartfonów na nasze życie. Wiele osób w drodze na przystanek z przegląda informacje w telefonie komórkowym lub korzysta z social mediów. Apelujemy do pasażerów, żeby znajdując się w przestrzeni miasta przede wszystkim zwracali uwagę na to, co się wokół nich dzieje" - dodaje Trzebiatowski. "W ten sposób możemy dużo lepiej zadbać o własne (i innych bezpieczeństwo). Zdajemy sobie sprawę, że wpatrując się w ekran szybciej dostrzeżemy informację pasażerską znajdującą się na ziemi , bo wzrok skierowany jest w dół. Stąd pomysł na wielkoformatowe naklejki umieszczane w przejściach podziemnych Ronda Kaponiera i Dworca Zachodniego" - tłumaczy.

Ponadto rozbudowane zostały informacje na tzw. potykaczach znajdujących się na nieczynnych przystankach. Oprócz mocno zaznaczonego komunikatu, że przystanek jest nieczynny, pasażerowie dowiedzą się także o zmianach - dodano informacje, w jaki sposób można skorzystać z transportu zastępczego. Ponadto w gablotach na nieczynnych przystankach pojawiły się plansze, które mają z daleka wskazywać, że z danego miejsca tramwaje lub autobusy aktualnie nie kursują.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Znowu zimna noc przed nami!
13℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
6.09 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro