Reklama

Budują rozjazd tramwajowy, który ma odciążyć węzeł Kaponiera

fot. PIM
fot. PIM

Trwa montaż rozjazdu, który pozwoli na skręt tramwajów z ul. Towarowej w prawo, w ul. Święty Marcin. Przed rozpoczęciem przebudowy tego odcinka ul. Święty Marcin takiej możliwości nie było.

Nowe rozwiązanie odciąży węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory. Instalacja nowego rozjazdu u zbiegu ulic Święty Marcin i Towarowej, który rozwinie potencjał sieci tramwajowej w centrum miasta, to element zaawansowanych robót związanych z powstającym na przebudowywanym obszarze nowoczesnym torowiskiem.

Nowoczesne rozwiązania stosowane przy budowie nowego torowiska w ul. Święty Marcin pozwolą ograniczyć emisję hałasu i wibracji, a także wydłużyć jego żywotność. Oddziaływanie ruchu tramwajów na budynki i ludzi zostanie istotnie zmniejszone dzięki wykorzystaniu systemu szyn otulonych zalewami poliuretanowymi wraz z matami podpłytowymi. Optymalne parametry materiałów tłumiących dobrano na podstawie przeprowadzonej analizy efektywności - informują urzędnicy PIM.

Na węzłach rozjazdowych pojawią się zwrotnice blokowe, które zastosowano już przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Poznań jest jednym z pierwszych miast w Polsce stosujących tego typu rozwiązanie, ograniczające - dzięki jednoelementowej konstrukcji całej zwrotnicy - nakłady eksploatacyjne oraz wymiany. Dłuższą żywotność szyn zagwarantuje zastosowanie w miejscach narażonych na szybsze zużycie odpowiednich gatunków stali oraz zabezpieczanie ich smarownicami torowymi, pozwalającymi również wyeliminować hałas wynikający z ruchu tramwajów po ciasnych łukach - dodają.

Dzięki przebudowie trasy tramwajowej w ramach tego etapu Programu Centrum pasażerowie otrzymają nowy przystanek przy Zamku dla tramwajów jadących w stronę ronda Kaponiera. Ze względu na wprowadzenie nowego skrętu z ul. Towarowej w ul. Święty Marcin dotychczasowe przystanki na ul. Towarowej zostaną przesunięte. Wszystkie przystanki objęte inwestycją zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i infrastrukturę przystankową, w tym tablice ITS.

Równolegle z pracami torowymi prowadzona jest przebudowa jezdni, chodników, tras rowerowych i infrastruktury podziemnej. W rejonie inwestycji w dalszym ciągu obowiązuje czasowa organizacja ruchu. Przejazd jest ograniczony, a do dyspozycji pieszych są wyznaczone ciągi komunikacyjne. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na pierwsze półrocze 2023 roku.




Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
5.55 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro