Reklama
Reklama

Coraz więcej skarg do UOKiK na branżę fotowoltaiczną. Postępowania wyjaśniające także wobec firm z Wielkopolski

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Colin McKay / Pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Colin McKay / Pixabay.com

Boom na montowanie paneli fotowoltaicznych zaczął się kilka lat temu.

Okazuje się, że spore zainteresowanie klientów fotowoltaiką przekłada się na sporą liczbę skarg na tę branżę wpływających do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ubiegłym roku do UOKiK wpłynęło 120 takich skarg. - Najczęściej dotyczyły obciążania klientów wysokimi kosztami przy odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz braku w umowie terminu jej wykonania lub niewywiązywania się z niego. Konsumenci zgłaszali także możliwość wprowadzenia w błąd co do ostatecznych kosztów wykonania instalacji oraz stosowania postanowień abuzywnych. Problemem jest również natrętny marketing telefoniczny przy użyciu botów - wymienia UOKiK.

- Obecnie prowadzimy także 10 postępowań wyjaśniających wobec firm z tego sektora. Dwóm spółkom postawiłem zarzuty, większość z nich dotyczy utrudniania odstąpienia od umowy i związanych z tym kosztów. Za każdą praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i za każde niedozwolone postanowienie umowne przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu - mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zarzuty postawiono firmom FG Energy oraz Krajowemu Projektowi Energetycznemu. Zarzuty są związane m.in. z kosztami odstąpienia od umowy, utrudnianiem odstąpienia od umowy, wątpliwościami wokół rzekomo bezpłatnego audytu, a także nieuprawnionym powoływaniem się na instytucje rządowe (chociażby współpracę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska).

Postępowania wyjaśniające toczą się wobec 10 firm - w tym jednej ze Stęszewa (Woltanic), a także Centrum Energii Odnawialnej INTI, która ma biuro w Poznaniu. - Ich oferta, praktyki i wzorce umów są analizowane pod kątem możliwości postawienia zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych. Przykładowo wątpliwości mogą budzić takie kwestie, jak nierespektowanie prawa do odstąpienia od umowy, obciążanie konsumentów kosztami w takich przypadkach, brak wskazania w umowie terminu wykonania usługi lub zastrzeganie sobie możliwości jego dowolnej zmiany, ograniczanie uprawnień z rękojmi, sugerowanie związków z programami rządowymi, wykonywanie telefonów marketingowych bez wcześniejszej zgody konsumentów - zaznacza UOKiK.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
2℃
Poziom opadów:
4.4 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
7.73 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro