Dziś mija 9 lat od zintegrowania komunikacji autobusowej w gminie Suchy Las z ZTM Poznań
W efekcie nawiązania współpracy pasażerowie linii autobusowych z podpoznańskiej gminy zyskali dostęp do wspólnej taryfy biletowej, biletu Bus-Tramwaj-Kolej oraz do częstszych połączeń.
ZTM Poznań i gminy powiatu poznańskiego od wielu lat konsekwentnie budują system transportu aglomeracyjnego. Dzięki integracji rozwinęła się sieć połączeń, a liniowe autobusy pojawiły się w nowych miejscach. Linie autobusowe kursujące na terenie gminy Suchy Las w większości obsługiwane są przez lokalnego przewoźnika - ZKP Suchy Las, którego zajezdnia znajduje się w Chludowie. Obecnie na terenie gminy Suchy Las funkcjonuje 6 zintegrowanych linii, obsługiwanych przez 21 autobusów. Pokonują one rocznie około 1,2 mln kilometrów.
Od 28 stycznia 2013r,. kiedy nastąpiła reorganizacja połączeń na terenie gminy, autobusy ZKP Suchy Las przestały dojeżdżać do Biedruska, którego obsługę przejęło MPK Poznań. W zamian, linię miejską nr 88 do pętli Morasko przekształcono w podmiejską nr 902, której trasę wytyczono nowym, malowniczym szlakiem - przez ul. Meteorytową w Poznaniu (Rezerwat Meteorytów) i Alejową w Suchym Lesie. Komunikację autobusową zyskała również ul. Jelonkowa w Złotnikach (w ramach połączeń linii nr 904). Na terenie Poznania autobusy ZKP przestały kursować do ronda Śródka i ul. Kurpińskiego, a pojawiły się na ul. Mateckiego - przypomina Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.
Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Po integracji ZTM z gminą Rokietnica, od 1 lipca 2014 r. mieszkańcy gminy Suchy Las zyskali również możliwość korzystania - na podstawie jednolitej taryfy biletowej - z linii nr 832, łączącej Przybrodę i Rokietnicę z osiedlem Sobieskiego (przez Złotkowo, Złotniki, Suchy Las). Natomiast od 1 stycznia 2015 r. -dzięki integracji komunikacji w Murowanej Goślinie w podobny sposób Biedrusko zyskało połączenie z Poznaniem, dzięki linii nr 348 (autobusy MPK Poznań) do Os. Sobieskiego i Murowanej Gośliny. Od 16 marca 2015 r. uruchomiono dodatkową, funkcjonującą w dni robocze linię nr 903, łączącą Os. Sobieskiego z nowo powstałym przystankiem Złotniki/Park Nickel.
W styczniu 2017 r., w celu poprawienia punktualności, przetrasowano linię nr 905 na ul. Towarową. Przywrócono również połączenia nocne.
Od 1 października 2018r. uruchomiono wydłużone kursy linii nr 397 do Biedruska, co zapewniło mieszkańcom tej miejscowości dojazd do dworca kolejowego w Bolechowie i możliwość przesiadki na pociąg do Poznania. 3 lutego 2020r. nastąpiła kolejna reorganizacja połączeń autobusowych w gminie Suchy Las w ramach której między innymi wydzielono kursy nocne z linii nr 907. W ten sposób uruchomiono weekendową linię nr 253 łączącą Osiedle Sobieskiego z Chludowem - dodaje Trzebiatowski.
Wydłużono również linię nr 901 do nowej pętli Złotniki/Osiedle, a linię nr 903 zlikwidowano, włączając dotychczasowe kursy linii nr 903 do linii nr 901. Dużą zmianą było skrócenie trasy linii nr 905 na terenie Poznania. Autobus przestał dojeżdżać na dworzec Poznań Główny i został przekierowany na dworzec Osiedle Sobieskiego, pojawiły się również wjazdy na przystanek Złotniki/Stacja - przypomina rzecznik.
Ostatnią dotychczas wprowadzoną zmianą jest przekierowanie od 1.10.2021 autobusów linii nr 901 przez nowy przystanek Złotniki/Os. Grzybowe PKM, zapewniając dowóz do pociągów regionalnych na wyremontowanej linii kolejowej do Piły.