Reklama
Reklama

Ruch pasażerski na obwodnicy towarowej Poznania? "Będzie można ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum"

fot. UM Poznań
fot. UM Poznań

Miasto ubiega się o dofinansowanie dla opracowania projektu. Na wtorkowej sesji radni zgodzili się na zaciągnięcie zobowiązania.

Jak już informowaliśmy, spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na prace na towarowej obwodnicy Poznania. Inwestycja jest bardzo obszerna, ponieważ cała obwodnica ma zostać przystosowana do obsługi pasażerów. Po jej zakończeniu na torach wokół miasta będą mogły jeździć pociągi osobowe.

Aby ułatwić mieszkankom i mieszkańcom Poznania korzystanie z tego sposobu podróży, miasto planuje poprawić dostępność do nowo projektowanych przez PKP przystanków pasażerskich. W tym celu chce zaprojektować rozwiązania komunikacyjne, polegające na likwidacji kolizji drogowo-kolejowych oraz zbudować sieć powiązań pieszo-rowerowych z transportem zbiorowym - w tym także budowę parkingów Bike+Ride i Park+Ride. Celem projektu jest także integracja różnych form transportu indywidualnego z komunikacją kolejową i tramwajową. Chodzi o takie dostosowanie infrastruktury, tras pojazdów i sieci przystanków, by pasażerowie mogli łatwo przesiąść się z pociągu w miejski autobus i odwrotnie - informują miejscy urzędnicy.

Komunikacja zbiorowa będzie mogła jeszcze lepiej konkurować z samochodowym transportem - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Nowoczesne węzły przesiadkowe pozwolą na szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne podróżowanie nie tylko po Poznaniu, ale także na trasach łączących Miasto z sąsiednimi gminami. Dzięki temu będzie można ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum, co z kolei przełoży się na mniej korków i lepszą jakość powietrza - dodaje.

Aby jednak tak się stało, konieczna jest odpowiednia dokumentacja projektowa. Jej opracowanie kosztuje ponad 8 mln zł. Miasto - w partnerstwie z gminami Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz oraz powiatem poznańskim - stara się więc o dofinansowanie do opracowania dokumentacji projektowej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wymogiem formalnym złożenia wniosku o dofinansowanie jest m.in. to, aby i Miasto zabezpieczyło wkład własny na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Podczas wtorkowej sesji zgodzili się na to radni miejscy - dodają urzędnicy.

Przypomnijmy, że na towarowej obwodnicy Poznania planowane jest powstanie w pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków - w tym siedmiu na terenie lub w granicach Miasta. W ramach tej inwestycji ma się pojawić 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz planowana jest przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś.

Na przystankach zgodnie z planem miałyby powstać perony o długości 200 metrów - wyposażone w m.in wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne. Prace mają objąć także wymianę szyn, przebudowę przejazdów kolejowych i modernizację budynków nastawni wykonawczych.

Sama obwodnica towarowa stanowiłaby bardzo dobrą alternatywę dla dostępnych już środków komunikacji publicznej. Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak duże wyzwanie z - podobnie jak zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po i tak mocno obciążonych torach Poznańskiego Węzła Kolejowego i wjazd na Dworzec Poznań Główny - kończą urzędnicy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
3.59 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro