Reklama
Reklama

76 milionów złotych kary od UOKiK dla podpoznańskiej sieci hurtowni i sklepów

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Marco_Pomella / pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Marco_Pomella / pixabay.com

Chodzi o nieuzasadnione pobieranie dodatkowych opłat od dostawców.

Mowa o sieci Eurocash, która ma siedzibę w podpoznańskich Komornikach, a powstała w latach 90. na bazie Elektromisu założonego wcześniej przez Mariusza Świtalskiego. To przede wszystkim sieć hurtowni oraz sklepów franczyzowych (m.in. ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Mila).

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA

Już w październiku ubiegłego roku pisaliśmy o wątpliwościach prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów związanych z działalnością spółki. Wobec firmy wszczęto postępowanie, w którym kara mogła wynieść do 3 procent rocznego obrotu. W środę UOKiK poinformował, że postępowanie się zakończyło.

- Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto dostawcy nie otrzymywali informacji o kosztach i rezultatach niektórych usług. Celem tego typu działań Eurocash było obniżenie wynagrodzenia podmiotom dostarczającym do sklepów produkty rolne i spożywcze. Określona w toku postępowania wartość nieuzasadnionej korzyści osiągniętej przez Eurocash w wyniku zakwestionowanych praktyk wobec podmiotów, względem których spółka dysponowała przewagą kontraktową, wyniosła w latach 2018-2020 ponad 43 mln złotych - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

O jakie płatne usługi chodzi? Choćby o zapewnienie utrzymania w ofercie handlowej czy umożliwienie i organizowanie w sklepach sieci handlowej ustalonych promocji oraz sprawowanie nad nimi nadzoru. Dostawcy mieli też płacić np. za udział w gazetce promocyjnej i możliwość sponsorowania spotkań integracyjnych sieci handlowej. - Jednak kontrahent, który chciał się tego podjąć, musiał w rzeczywistości ponieść z tego tytułu dodatkowe koszty. Opłata ta nie gwarantowała również możliwości promowania się (np. degustacji produktów) podczas takich spotkań.

Zakwestionowano też opłaty za szkolenie personelu sklepów, a także edukowanie i informowanie franczyzobiorców o nowościach z oferty dostawców. - Zapytani przez UOKiK przedsiębiorcy nie wiedzieli nic o realizacji takich usług, a także nie przekazywali informacji o nowościach do Eurocash oraz wskazywali, że spółka zamawiała i dystrybuowała produkty według własnego uznania.

- Analiza materiału dowodowego nie pozostawia wątpliwości, że celem wielu pobieranych przez Eurocash opłat nie było rzetelne wykonywanie usług, lecz pomniejszanie wynagrodzenia należnego dostawcom produktów rolnych i spożywczych. Kontrahenci spółki nie wiedzieli w jaki sposób zostaną zrealizowane usługi, za które płacą, ani czy w ogóle zostaną bądź zostały one wykonane. Takie działania są niedopuszczalne i stanowią nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej. Decyzja z karą finansową w wysokości 76 mln zł nałożoną na spółkę Eurocash kończy trudne i żmudne postępowanie, w którym przyjrzeliśmy się nie tylko ekwiwalentności świadczeń wzajemnych, ale również zweryfikowaliśmy to czy usługi zostały realnie wykonane. Jest to również cenne dla nas doświadczenie, które wykorzystamy w kolejnych postępowaniach, w tym w zakresie tzw. opłat gazetkowych - mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Co istotne, decyzja nie jest prawomocna, a spółka ma możliwość odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

3℃
-1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
8.70 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro