Reklama
Reklama

Rusza przebudowa kolejnego odcinka ul. Św. Marcin. W połowie listopada przestaną kursować tramwaje

Wizualizacja | fot. PIM
Wizualizacja | fot. PIM

W najbliższy weekend rozpoczną się prace na odcinku między ul. Gwarną i mostem Uniwersyteckim.

Pierwsze zmiany organizacji ruchu zostaną wprowadzone 6 listopada. Pojawią się wtedy lokalne zawężenia jezdni oraz nie będzie możliwości parkowania na odcinku ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do ul. Kościuszki.

Nie czekaj. Od 1 stycznia 2024 roku korzystanie z bezklasowych kotłów będzie karalne. Wymień kopciucha w miejskim programie Kawka Bis. Więcej informacji na: www.poznan.pl/kawka
REKLAMA

Rozpoczynająca się przebudowa to kontynuacja metamorfozy ulicy Św. Marcin w ramach szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia. Celem jest stworzenie w centrum Poznania przyjaznej przestrzeni - przede wszystkim dla pieszych, ze sprawnym transportem publicznym i większą ilością zieleni - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę jezdni, torowiska, chodników i infrastruktury podziemnej. Pojawi się więcej roślin, nowe przejście dla pieszych i przystanek tramwajowy przy CK Zamek - dodaje.

6 listopada przekażemy wykonawcy część placu budowy, między ul. Gwarną a al. Niepodległości. Od tego czasu należy liczyć się z pierwszymi utrudnieniami. Inwestycja obejmuje przebudowę torowiska, dlatego w połowie miesiąca zostanie ono wyłączone z ruchu tramwajowego. Zakończenie wszystkich prac planujemy na pierwszy kwartał 2023 r. - mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Organizacja ruchu będzie się zmieniać etapami. Podczas prac budowlanych wykonawca zapewni dojazd do posesji, w tym m.in. pobliskich uczelni, a także służb ratowniczych. Piesi będą mogli poruszać się wyznaczonymi ciągami.

Pierwszy etap to prace przygotowawcze. Należy spodziewać się zawężeń jezdni prowadzącej w stronę ronda Kaponiera na odcinku ul. Św. Marcin między Gwarną a al. Niepodległości. Drugi etap wprowadzony zostanie 15 listopada. Wtedy to całkowicie wyłączony zostanie ruch tramwajowy z uwagi na rozbiórkę, a następnie gruntowną przebudowę torowiska na ul. Św. Marcin i fragmencie ul. Towarowej. W trzecim etapie, planowanym na przełom listopada i grudnia, wykonawca prac przystąpi m.in. do robót związanych z sieciami podziemnymi.

Zmiany na ul. Św. Marcin realizowane są w ramach Programu Centrum. Pierwszy odnowiony został fragment ul. Św. Marcin pomiędzy Gwarną a Ratajczaka, a obecnie roboty budowlane toczą się na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego oraz na Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności.

Ruszająca w tym miesiącu kolejna odsłona inwestycji będzie finalnie nawiązywać wyglądem do pozostałych fragmentów ul. Św. Marcin i tworzyć spójną całość. Podobnie jak na pozostałych odcinkach ul. Św. Marcin, torowisko od Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego zostanie gruntownie przebudowane z zastosowaniem technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas.

Nowością będzie rozbudowa skrzyżowania z ul. Towarową o infrastrukturę umożliwiającą skręt w prawo - z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin. Takie rozwiązanie pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory. Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane. Położony u zbiegu ul. Towarowej i al. Niepodległości cypel parku Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni, pojawi się również więcej zieleni i miejsc wypoczynku przy fontannie Felderhoffa - informują przedstawiciele PIM.

Przebudowie ulegnie także układ drogowy. Zmieni się nawierzchnia jezdni i chodników. Ułatwieniem będzie nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które połączy Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza.

Z myślą o pieszych na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu - podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach. Prędkość zostanie ograniczona do 20 km/h - przekazują urzędnicy PIM.

Nie zabraknie również nowej zieleni. Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę i budowę sieci uzbrojenia podziemnego, a także wymianę oświetlenia ulicy i wyposażenie jej w elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.



Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

-1℃
-5℃
Poziom opadów:
0.3 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
77.62 μg/m3
Zły
Zobacz pogodę na jutro