Reklama
Reklama

Umowa na węzeł Grunwaldzka podpisana. Prace budowlane ruszą w przyszłym roku

Wizualizacja inwestycji | fot. UMP, archiwum
Wizualizacja inwestycji | fot. UMP, archiwum

Podpisano umowę z wykonawcą węzła Grunwaldzka.

Inwestycja, w ramach której powstanie m.in. tunel pod torami kolejowymi na granicy Poznania i Plewisk, od dawna budziła sporo emocji. Kiedy już udało się osiągnąć porozumienie pomiędzy samorządami w kwestii finansowania i ogłoszono przetarg, o jego ostatecznym wyniku musiał zdecydować sąd.

Nie czekaj! Od 1 stycznia 2024 r. za korzystanie z kopciuchów grozi grzywna. Do 31 lipca 2025 r. trwa kolejna edycja programu Kawka Bis, zgłoś się i otrzymaj nawet 37 000 zł.
REKLAMA

Ostatecznie Poznańskie Inwestycje Miejskie mogły podpisać umowę z firmą Budimex. - Podchodzimy do zadania kompleksowo i wraz z przejazdem pod torami wybudujemy węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. Nie zapominamy też o infrastrukturze rowerowej i chodnikach dla pieszych. Jestem przekonany, że dostępność różnych środków transportu w jednym miejscu zachęci mieszkańców dojeżdżających do centrum Poznania do korzystania z komunikacji publicznej - powiedział prezydent Jacek Jaśkowiak.

W ramach inwestycji powstanie wiadukt kolejowy, a droga zostanie pogłębiona tak, by jej użytkownicy mogli bezkolizyjnie jeździć i przechodzić pod torami. Prace obejmują także budowę lub rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego w rejonie ul. Grunwaldzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak drogi, ścieżki rowerowe, chodniki, zjazdy i przystanki autobusowe, miejsca postojowe oraz parking z układem dróg dojazdowych.

- Wykonawca poprowadzi zadanie w trybie "zaprojektuj i wybuduj", czyli w pierwszej kolejności przygotuje dokumentację projektową oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i zezwolenia, na co ma niespełna rok. Roboty budowlane rozpoczną się więc na początku 2022 r., a zakończą wiosną 2023 r. - zapowiedział Marcin Gołek, wiceprezes PIM.

Inwestycja pochłonie 95,5 mln zł, a dotacja unijna to 66 mln zł. Poza tym największy wydatek (46,60 proc. pozostałej kwoty) poniesie Poznań. Wkład gminy Komorniki to 29,72 proc., a powiat poznański dorzuci 23,68 proc.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Niebezpieczna pogoda w Wielkopolsce. Strażacy odebrali już około 350 zgłoszeń
23℃
14℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
30 km
Stan powietrza
PM2.5
8.30 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro