CPR w Poznaniu w ubiegłym roku obsłużyło ponad 2 mln połączeń. Większość była niezasadna
11 lutego został ogłoszony przez Parlament Europejski dniem numeru alarmowego 112. Świętowany jest od 2009 roku.
Z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 w Poznańskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego wojewoda wielkopolski Michał Zieliński spotkał się z operatorami numeru alarmowego. W Polsce system tworzy 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. System został uruchomiony 11 lutego 2011 roku. Dwa dni wcześniej test działania przeprowadzono w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu. Wtedy to poznańskie Centrum odebrało pierwsze połączenia kierowane na numer 112
W pierwszym etapie, kierowane były do CPR połączenia na numery alarmowe 112 tylko z obszaru miasta Poznania i powiatu poznańskiego. 9 maja 2012 roku wdrożono ogólnopolski System Informatyczny Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (SI WCPR) przeznaczony do obsługi zgłoszeń kierowanych na numer alarmowy 112. Po wdrożeniu SI WCPR rozpoczęto poszerzanie obszaru działania CPR i stopniowe przekierowywanie wywołań na numer alarmowy 112 z terenu całej Wielkopolski. Proces ten zakończył się 10 kwietnia 2013 roku - przypomina Anna Czuchra z WUW w Poznaniu.
Od 2018 roku połączenia z numerem 997 zostały skierowane do Centrów Powiadamiania Ratunkowego i są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych. Docelowo proces ten obejmie także numery alarmowe 998 i 999. Proces przekierowywania połączeń z nr 998 do CPRów rozpoczął się w tym roku, poznański CPR zacznie obsługiwać 998 w październiku. Telefony odbierają przeszkoleni i certyfikowani operatorzy numerów alarmowych, którzy działają według jednolitych procedur - dodaje.
Obecnie w poznańskim CPR pracuje 104 operatorów w trybie zmianowym. Z danych przekazanych przez Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu w 2020 roku w CPR w Poznaniu, obsłużyło ponad 2 miliony połączeń, z czego 554 tys. zgłoszeń przekazanych zostało do służb ratunkowych w celu udzielenia natychmiastowej pomocy. Pozostałe zgłoszenia były niezasadne.
W 2020 roku w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w całym kraju zarejestrowano ponad 20 mln zgłoszeń przychodzących. W skali kraju to średnio ponad 1,8 mln połączeń miesięcznie i 60 tys. połączeń każdego dnia.
Najwięcej połączeń alarmowych zarejestrowano w centrach w Katowicach (ponad 2,6 mln zgłoszeń), natomiast w Poznaniu (ponad 2,1 mln zgłoszeń). Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego wynosi 10 sekund. Niestety, ponad 8 mln zgłoszeń (prawie 39 proc. wszystkich) stanowiły zgłoszenia niezasadne. Odsetek zgłoszeń niezasadnych w ubiegłym roku zmniejszył się o ponad 3 proc. Jednak w dalszym ciągu jest to ogromna liczba zgłoszeń, dlatego MSWiA i służby stale apelują o nieblokowanie numeru alarmowego 112 - linii, która służy ratowaniu życia i zdrowia - kończy Czuchra.