Reklama
Reklama

Nawet ponad 1000 nowych mieszkań na Ostrowie Tumskim. Co z dojazdem dla mieszkańców?

Ostrów Tumski około 2000 roku | fot. Janusz Korpal / CYRYL
Ostrów Tumski około 2000 roku | fot. Janusz Korpal / CYRYL

W interpelacji do prezydenta zapytał o to radny Andrzej Rataj.

Teren po Elektrociepłowni Garbary został sprzedany w ubiegłym roku. Nabywcą została firma Robyg, która chce na Ostrowie Tumskim utworzyć nową dzielnicę miasta - z nawet ponad 1000 mieszkań, a także biurami i lokalami usługowymi. Andrzej Rataj zwraca uwagę, że tak duża inwestycja to mnóstwo samochodów dojeżdżających na Ostrów Tumski.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA

- Obecne rozwiązania komunikacyjne (dojazd) do planowanego osiedla mieszkaniowego na Ostrowie Tumskim są niewystarczające. Od wschodu, czyli od Zawad, dojazd możliwy jest przez ulicę Świętego Wincentego i wąski most na Cybinie, o niewielkiej przepustowości. Od południa, czyli od południowej części Ostrowa Tumskiego z istniejącymi mostami, dojazd możliwy jest przez wąską ulicę Panny Marii, również o niewielkiej przepustowości. Od północy i od zachodu dojazd nie jest obecnie możliwy ze względu na brak mostów. Od wielu lat rozważane jest utworzenie brakującego północnego odcinka pierwszej ramy komunikacyjnej. Brakujący odcinek obwodnicy Starego Miasta - pierwszej ramy komunikacyjnej - miałby przebiegać w rejonie alei Armii Poznań i torów kolejowych, następnie nową przeprawą mostową przez Wartę, po czym przez Ostrów Tumski w rejonie ulicy Świętego Wincentego, a następnie nową przeprawą mostową przez Cybinę i dalej ulicą Świętego Wincentego aż do skrzyżowania z ulicami: Prymasa Augusta Hlonda, Podwale i Zawady. W ostatnim czasie przedstawione zostały założenia koncepcyjne do tej wielkiej inwestycji komunikacyjnej, z deklarowanymi zjazdem na Ostrowie Tumskim (w północnej części). Niemniej jednak realizacja tej inwestycji nie jest obecnie pewna, przede wszystkim ze względów na ogromne koszty. Jeśli zatem nowe osiedle powstanie, to niezbędne będzie zapewnienie konkretnej, odpowiedniej i realnej obsługi komunikacyjnej (dojazdu) już na etapie planowania inwestycji mieszkaniowej - podkreśla miejski radny i pyta, jakie rozwiązania mają się tu pojawić.

Na interpelację odpowiedział zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski. Jak zauważa, dopiero opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu Ostrowa Tumskiego, w której znajdzie się osiedle. A to oznacza, że dopiero plan określi rozwiązania komunikacyjne na tym terenie. - Miasto prowadzi rozmowy z właścicielem przedmiotowego terenu, dotyczące docelowego zagospodarowania Małej Wyspy i zapewnienia jej poprawnej i bezpiecznej obsługi komunikacyjnej - tłumaczy.

Już wiadomo, że Robyg w ramach swojej inwestycji będzie musiał przebudować mosty nad Kanałem Ulgi oraz nad Cybiną. Kierowcy będą tu mieli poruszać się jednocześnie w dwóch kierunkach, a dodatkowo zaplanowano rozwiązania dla pieszych i rowerzystów. Inwestor przebuduje też ulicę Św. Wincentego na odcinku od skrzyżowania z ul. ks. Zdzisława Bernata do zjazdu na teren objęty nowym zagospodarowaniem. Nowy wygląd zyska też ulica Panny Marii pod wiaduktem kolejowym do połączenia z terenem inwestycji. W ramach prac ma też wybudować nową kładkę pieszo-rowerową nad Wartą. Cały czas prowadzone są rozmowy w sprawie zapisów umowy partycypacyjnej w tej sprawie.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
30.70 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro