blog background
 
strefajaslo: Piszę bloga
blog
metka_epoznan
SAUNA… ale tak właściwie jak i po co
ok
0
not ok
0
liczba odsłon: 17

Każda zapytana o saunę osoba wie, czym takowa jest, natomiast mało kto potrafi poprawnie z niej korzystać. Kąpiel w saunie jest w stanie zrobić wiele dobrego dla regeneracji naszego organizmu jeżeli trzymamy się zasad jej użytkowania, gdyż tylko wtedy kąpiel taka ma sens.

Schemat korzystania z sauny jest prosty: grzanie- ochładzanie-odpoczynek. Co ze sobą zabrać? Wystarczą ręcznik i klapki.

Na samym początku warto wspomnieć o konieczności zostawienia wszelkiej biżuterii razem z odzieżą w szatni. Kolejnym krokiem jest kąpiel pod natryskiem i dokładne OSUSZENIE ciała. Dopiero tak przygotowani udajemy się do sauny.  Ile czasu w niej przebywać? Otóż tyle, na ile pozwala nam organizm, czyli 5 do 12 minut.

http://www.green-spa.pl/

Co dalej? Ochładzanie organizmu. Umożliwiamy 3 wersje ochłodzenia: 1. Wersja HARD- kąpiel w beczce z lodowatą wodą, 2.Wersja dla ceniących naturę- nacieranie śniegiem, 3. Wersja dla wrażliwych- chłodny prysznic. Dla każdego według własnego uznania:) Ważne, aby schładzać ciało od stóp w górę, nigdy odwrotnie. Ochładzanie powinno trwać tyle, ile pobyt w saunie. To, co dziwi wielu z was to fakt, iż podczas odpoczynku czy ochładzania NIE powinniśmy pić wody! Zaletą sauny jest to, że wypacamy w niej toksyny oraz zbędne metabolity komórkowe, a pijąc wodę wypacamy tylko ją. Płyny uzupełniamy po ostatniej serii.

Ostatni etap to odpoczynek. Powinien trwać 15-20 minut, najlepiej w pozycji leżącej lub półsiedzącej. Tu sprawdzają się leżaki bądź jacuzzi. To czas regeneracji i wyciszenia więc warto odsunąć od siebie wszystkie bodźce uniemożliwiające ten proces (często ciężko odsunąć od siebie teściową więc zaleca się oddzielne seanse) i zrelaksowanie się przy muzyce lub przyjemnej rozmowie.

Pierwszą serię mamy za sobą! Zaleca się zrobić jeszcze 2:) Przy kolejnych wejściach do sauny możemy sami podnieść wilgotność powietrza poprzez polanie kamieni wodą zazwyczaj z olejkami eterycznymi (prosimy nie mylić z erotycznymi). Pamiętajmy jednak, że proces ten mocno obciąża nasz organizm.

Zauważyliśmy, że notorycznie pomijane jest ochładzanie. Często na naszej Ruskiej Bani mamy okazję obserwować zawody w wybieganiu w dziwnej pozycji z gorącej sauny przez zimne powietrze, a następnie skoki do gorącego jacuzzi. Cały proces wzbogacony jest o najróżniejsze odgłosy, piski i okrzyki mające służyć szybszemu przemieszczeniu do jacuzzi (tak przynajmniej wywnioskowaliśmy). Być może kiedyś tego typu zawody zostaną uznane za oficjalną dyscyplinę sportową, jednak póki co ich ukryty sens nie został udowodniony. Dlatego zachęcamy do klasycznego korzystania z kąpieli saunowych! :)

A po co ta sauna?

1.       hartuje i zwiększa odporność organizmu na infekcje,

2.       zwiększa przemianę materii  o 40%,

3.       pobudza gruczoły dokrewne

4.        powodując zmniejszenie napięcia mięśniowego

5.       poprawia elastyczność tkanki włóknistej torebki stawowej i więzadeł stawowych, zwiększa krążenie krwi w torebce stawowej i zmniejsza lepkość mazi stawowej

6.       oczyszcza skórę szczególnie ze złuszczonego naskórka

7.        pobudza gruczoły potowe

8.       pobudza warstwę rozrodczą naskórka

9.        powoduje wzrost ukrwienia i przemiany materii w mięśniach

10.   zwiększa siłę mięśni

11.   zmniejsza zawartość kwasu mlekowego we krwi

12.   zwiększa wysycenie krwi tlenem

13.   zmniejsza napięcie układu nerwowego

14.   zwiększa potrzebę snu i jego głębokość

15.   poprawia wskaźniki sprawności układu oddechowego

Mamy nadzieję, że ten tekst był choć odrobinę pomocny, a korzystanie z sauny będzie teraz bardziej przemyślane i sensowne:)

WASZE KOMENTARZE
Autor bloga wyłączył możliwość komentowania tego wpisu
Zdjęcie: Sebastian Urbański