Pociągiem na lotnisko Ławica, do Śremu i Międzychodu? Będzie studium wykonalności
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy infrastruktury w Poznaniu i aglomeracji poznańskiej.
Studium wykonalności ma określić nowe możliwości Poznańskiego Węzła Kolejowego, który jest jednym z największych w Polsce. - W ramach studium rozpatrywana będzie m.in. możliwość zaprojektowania nowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do lotniska Poznań Ławica oraz reaktywacja linii do Śremu i Międzychodu. Dokładnie zbadane zostanie zapotrzebowanie na budowę dodatkowej pary torów ze stolicy Wielkopolski w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł i Środy Wielkopolskiej. Przy rosnącej liczbie połączeń metropolitalnych pozwoli to na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego - mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Analizowane będą lokalizacje stacji i przystanków, które mają umożliwić integrację kolei z np. komunikacją autobusową. - Wstępnie planowane jest dostosowanie linii z Poznania do Bydgoszczy do prędkości 200 km/h, co zapewni sprawny ruch większej liczby pociągów. Analizowana będzie przebudowa układów torowych na stacjach Poznań Główny, Poznań Wschód, Poznań Starołęka, Luboń oraz dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynności przewozów cargo - podają PKP PLK. Rozważane jest także przystosowanie sieci do obsługi pociągów towarowych o długości przekraczającej 750 metrów i budowa nowych torów między Franowem, Luboniem i Górczynem.
Propozycje, które pojawią się w studium, zostaną następnie skonsultowane z przewoźnikami, co pozwoli uwzględnić np. prognozowany ruch pasażerski czy towarowy na trasach. Chętni do przygotowania studium mogą się zgłaszać do PKP PLK do 21 listopada. Wykonawca będzie musiał przygotować 4 scenariusze z co najmniej 8 wariantami inwestycji, co będzie stanowiło podstawę dalszych analiz. Dokumentacja ma być gotować w połowie 2023 roku.
Najpopularniejsze komentarze