Reklama
Reklama

Wyszlifowali tory. Pociągi z Poznania do Obornik Wielkopolskich jeżdżą szybciej i ciszej

fot. PKP PLK

W październiku na ponad 20 km odcinku trasy kolejowej Poznań Piła specjalna maszyna wyszlifowała tory. Efektem jest wyższy komfort podróży.

Nowe tory między Poznaniem a Obornikami Wielkopolskimi mają zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczenie oddziaływania przejeżdżających pociągów na otoczenie. Poziom hałasu zmniejsza też szlifowanie szyn. Prace takie przeprowadzono z wykorzystaniem specjalnego pociągu Speno. To ważąca ok. 270 ton i długa na ok. 80 m maszyna, która bada powierzchnię szyn, a następnie ściera ją specjalnymi kamieniami ściernymi, by przywrócić szynie kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdem pociągów. Nacisk i kąt pracy określany jest z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna może działać bez istotnego ograniczania ruchu pociągów. Prace na linii Poznań - Piła, były wykonywane w nocy, gdy jest mniejsza liczba składów. Tory na ponad 20 km odcinku Poznań - Oborniki Wielkopolskie były szlifowane na początku października - informuje Radosław Śledziński z PKP PLK.

Interesujesz się zdrowym odżywianiem? Chcesz zostać dietetykiem? Nie zwlekaj! Rekrutacja trwa.
REKLAMA

Ponadto na trasie z Poznania do Piły podróżni zyskali wyższy komfort na 23 zmodernizowanych peronach, m.in. w Złotnikach, Budzyniu, Dziembówku. Sukcesywnie powstają też nowe przystanki Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Podróżni skorzystają z nich już w tym roku.Na całej, ponad 130 km, trasie z Poznania do Piły pociągi jeżdżą już po nowych, bezstykowych torach. Prace postępują też przy budowie nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Poznaniu, z którego dyżurni będą nadzorować ruch na całej linii.

Zrealizowane dotąd prace umożliwiły już skrócenie czasu podróży koleją ze stolicy Wielkopolski na północ regionu o ok. 15 min dla pociągów pośpiesznych i ok. 7 min w przypadku składów regionalnych. Po zakończeniu inwestycji oraz uzyskaniu wszystkich pozwoleń przejazd zajmie ok. 80 min, czyli nawet o 40 min mniej niż przed rozpoczęciem modernizacji - tłumaczy Śledziński.

Cała inwestycja za 500 mln zł ma się zakończyć jeszcze w 2019 roku. Później planowana jest między innymi budowa drugiego toru, dodatkowego przęsła kolejowego nad Wartą oraz nowoczesnego peronu w Obornikach Wlkp. Miasto. Do końca roku gotowe będzie studium wykonalności przyszłej inwestycji. Prace, które zwiększą przepustowość i poprawią komfort podróży, planowane są po 2020r. - kończy Radosław Śledziński.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Turkusowa woda w pilskim kąpielisku
30℃
19℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
18.07 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro