W Poznaniu zaprezentowano autobus wodorowy. Na ulicach na razie go nie zobaczymy
Wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen to ekologiczny i całkowicie bezemisyjny pojazd.
Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen swoją premierę miał w czerwcu podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie. W ostatnich tygodniach był testowany przez przewoźników w Austrii i we Włoszech.
To jest pojazd przyszłości. Dla Miasta i dla naszego przewoźnika, czyli MPK, istotne jest stawianie na innowacje - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Nawet jeśli z różnych powodów technicznych są to pojazdy, które w najbliższym czasie nie będą jeszcze u nas jeździć, to jednak warto popularyzować nowe technologie i pokazywać, jakie możliwości otwiera przed nami transport publiczny - dodaje.
Najnowszy produkt podpoznańskiego producenta cieszy się dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów o czym świadczy zapotrzebowanie na testy pojazdu w kilku europejskich miastach. Dzisiaj z kolei odbyła się jego prezentacja w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu. To premierowy pokaz tego pojazdu na rynku polskim.
Relacje Solarisa z poznańskim MPK trwają już ponad 20 lat i mam nadzieję na jeszcze wiele lat dalszej współpracy. Po raz kolejny to właśnie w stolicy Wielkopolski, jako w pierwszym polskim mieście, prezentujemy nasz nowy produkt. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 21 autobusów dla Poznania, który jest pionierem w wielu dziedzinach - mówi Petros Spinalis, wiceprezes Solarisa.
Autobus wyposażony jest w nowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 kilometrów. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji - relacjonują miejscy urzędnicy.
W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy - dodają.
Autobusy wodorowe na razie na pewno nie zasilą floty poznańskiego MPK. Powodem jest między innymi wysoki koszt eksploatacji. W Polsce na razie nie ma też stacji tankowania wodoru - najbliższa znajduje się w Berlinie.