Reklama
Reklama

W Poznaniu zaprezentowano autobus wodorowy. Na ulicach na razie go nie zobaczymy

fot. UMP

Wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen to ekologiczny i całkowicie bezemisyjny pojazd.

Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen swoją premierę miał w czerwcu podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie. W ostatnich tygodniach był testowany przez przewoźników w Austrii i we Włoszech.

To jest pojazd przyszłości. Dla Miasta i dla naszego przewoźnika, czyli MPK, istotne jest stawianie na innowacje - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Nawet jeśli z różnych powodów technicznych są to pojazdy, które w najbliższym czasie nie będą jeszcze u nas jeździć, to jednak warto popularyzować nowe technologie i pokazywać, jakie możliwości otwiera przed nami transport publiczny - dodaje.

Najnowszy produkt podpoznańskiego producenta cieszy się dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów o czym świadczy zapotrzebowanie na testy pojazdu w kilku europejskich miastach. Dzisiaj z kolei odbyła się jego prezentacja w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu. To premierowy pokaz tego pojazdu na rynku polskim.

Relacje Solarisa z poznańskim MPK trwają już ponad 20 lat i mam nadzieję na jeszcze wiele lat dalszej współpracy. Po raz kolejny to właśnie w stolicy Wielkopolski, jako w pierwszym polskim mieście, prezentujemy nasz nowy produkt. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 21 autobusów dla Poznania, który jest pionierem w wielu dziedzinach - mówi Petros Spinalis, wiceprezes Solarisa.

Autobus wyposażony jest w nowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 kilometrów. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji - relacjonują miejscy urzędnicy.

W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy - dodają.

Autobusy wodorowe na razie na pewno nie zasilą floty poznańskiego MPK. Powodem jest między innymi wysoki koszt eksploatacji. W Polsce na razie nie ma też stacji tankowania wodoru - najbliższa znajduje się w Berlinie.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
7℃
Poziom opadów:
0.4 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
25.01 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro
RODO info obraz

Dbamy o Twoje bezpieczeństwo

Wykorzystujemy pliki cookies w celu zapewnienia optymalnego działania strony internetowej oraz ułatwienia Państwu korzystania z naszego serwisu. Pozwala to m.in. dostosować wygląd strony internetowej oraz reklamy do Państwa preferencji. Dane osobowe będą używane także do personalizacji reklam, a pliki cookie mogą być używane do reklam spersonalizowanych i niespersonalizowanych. Pliki cookies wykorzystujemy także w celach statystycznych. Zarządzać plikami coookies mogą Państwa z poziomu wykorzystywanej przeglądarki internetowej. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce Prywatności.