Nocne loty F16 nad Poznaniem: "wszystko się trzęsie, dziecko się obudziło"
31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań - Krzesiny potwierdza, że obecnie nad Poznaniem odbywają się nocne loty myśliwców F-16.
- Rozumiem, że piloci muszą ćwiczyć i startują w różnych warunkach atmosferycznych oraz o różnych godzinach. Z tego co pamiętam kiedyś F-16 z Krzesin startowały o 22.00 godzinie i wracały koło 23.00. W poniedziałek sytuacja była niepokojąca ponieważ cztery F-16 przeleciały nad południową częścią Poznania m.in. Grunwaldem o 23.00 godzinie - napisał do nas w ubiegłym tygodniu czytelnik.
- Wszystko się trzęsie, a dziecko się obudziło. Sam się lekko przestraszyłem, bo nie kojarzę, aby piloci latali o tak później godzinie. Niedługo będą latać o 1.00 - 2.00 w nocy. Przecież takie starty, przeloty generują potężny hałas nas miastem. Czy naprawdę piloci stacjonujący na Krzesinach muszą latać o tak późnych porach? Co z mieszkańcami, którzy mieszkają przy lotnisku bądź na podejściu ? Przecież nawet Poznań - Ławica ma ograniczenia nocne - dodaje.
Kapitan Krzysztof Nanuś, rzecznik 31. BLT Poznań - Krzesiny wyjaśnia, że nocne loty odbywają się tymczasowo - w ubiegłym oraz w tym tygodniu. - Zgodnie z zapisami Regulaminu Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP (RL-2016) personel latający, aby móc wykonywać zadania operacyjne w nocy, zobowiązany jest do utrzymywania uprawnień i dopuszczenia do wykonywania lotów w nocy. Aby utrzymać to wymaganie, personel latający musi wykonywać loty w warunkach nocnych w określonych regulaminem odstępach czasu. Niestety realizując szkolenie lotnicze w Polsce, w miesiącach letnich szkolenie to musi odbywać się w godzinach późnowieczornych ze względu na czas zachodu słońca - tłumaczy.
- W ubiegłych latach, aby zmniejszyć uciążliwość związaną z hałasem dla mieszkańców, trening ten realizowano na lotnisku Łask. W obecnej chwili lotnisko Łask jest w remoncie, stąd realizacja lotów nocnych jest konieczna na lotnisku w Krzesinach. Świadomi uciążliwości takich lotów, minimalizujemy okres tego szkolenia w miesiącach letnich do minimum - dodaje.
Piloci F-16 muszą wykonywać loty m.in. z wykorzystaniem noktowizorów (NVG). Takie przeloty są możliwe dopiero w godzinę po zachodzie słońca. - Cele szkoleniowe wyznaczone przez wyższych przełożonych oraz potrzeby operacyjne Sił Zbrojnych wymagają od nas intensyfikacji szkolenia w NVG. Dodatkowo nakładają się na to loty związane z obronnością naszego kraju wykonywane przez tzw. "parę dyżurną" - kończy.
Najpopularniejsze komentarze