Reklama
Reklama

Eksperci weszli do wnętrza Śluzy Cybińskiej. Niebawem dowiemy się, czy w zasypanym przepuście będzie mogła powstać ścieżka pieszo-rowerowa

fot. PIM
fot. PIM

Przedstawiciele przygotowującej ekspertyzę firmy przeprowadzili już wizję lokalną we wnętrzu zabytkowego obiektu.

Ekspertyza ma być gotowa w lipcu. Dzięki niej dowiemy się czy i jakim kosztem w zasypanym przed laty południowym przepuście Śluzy Cybińskiej będzie można poprowadzić ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą bezkolizyjnie tereny nadwarciańskie z Jeziorem Maltańskim. Planowana ścieżka pieszo-rowerowa, biegnąca ok. 30-metrowym przepustem, ma być jednym z kolejnych fragmentów Wartostrady. Śluzę, składającą się z dwóch bliźniaczych przepustów, wybudowano w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Dziś śluza nie jest widoczna z zewnątrz.

W latach powojennych, podczas poszerzania ul. Jana Pawła II (dawniej Podwale), przepust północny, którym płynie Cybina, wydłużono żelbetowymi konstrukcjami. Południowy został zaślepiony ścianami z żelbetu. Od tego momentu w jego wnętrzu nie stanęła ludzka stopa - informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. Po raz pierwszy od lat zrobili to przedstawiciele firmy przygotowującej na zlecenie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie ekspertyzę obiektu. Do zamkniętego przepustu przedostali się przez otwór inspekcyjny, który wywiercili w ścianie o grubości 1,6 m. Oględziny ścian i znakowanie budulca pozwoliły stwierdzić, że do budowy śluzy 174 lata temu używano cegieł pochodzących z wielu działających wówczas w okolicy cegielni - m .in. z Rataj, Berdychowa i Radojewa - dodają.

Zgodnie z relacją ekspertów na dnie zaślepionej od wewnątrz szalunkami przestrzeni wciąż znajduje się woda. W związku z tym, że obiekt w kilku miejscach przecieka, a w jednym widoczne jest zarysowanie muru zamontowane zostały szklane plomby kontrolne, które po pewnym czasie pozwolą stwierdzić, w jaki sposób na tę rysę oddziałuje ruch pojazdów na biegnącej nad śluzą ul. Jana Pawła II.

Po zakończeniu wizji lokalnej otwór inspekcyjny został zaślepiony, a wykonawcy ekspertyzy rozpoczęli jej opracowywanie. Ekspertyza pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy zabytkowy obiekt może bezpiecznie i w sposób zgodny ze standardami zostać włączony w przebieg ścieżki pieszo-rowerowej. Ma zawierać szczegółową analizę stanu technicznego przepustu, wnioski i zalecenia wykonania robót remontowych, w tym izolacji zabezpieczającej przed przeciekaniem, a także szacunkowy kosztorys inwestorski planowanych robót - kończą Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
-1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
27.82 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro