Od 121 lat po poznańskich ulicach jeżdżą elektryczne tramwaje
Choć pierwsze tramwaje pojawiły się w Poznaniu w 1880 roku, to na ich elektryfikację trzeba było poczekać osiemnaście lat. 6 marca 1898 roku uruchomiono trzy zelektryfikowane linie.
Historia poznańskich tramwajów sięga 1880 roku, kiedy dwóch berlińskich przedsiębiorców uruchomiło tramwaje konne. Niemcy szybko sprzedali przedsiębiorstwo, a jego nowym właścicielem zostało Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej. Nowy właściciel rozwijał sieć, wybudował zajezdnię przy ulicy Gajowej, a w 1898 uruchomił tramwaje elektryczne- Tramwaje elektryczne zostaną niebawem puszczone w ruch. Uważamy za nasz obowiązek ostrzedz, o ile to w siłach naszych, przed niebezpieczeństwem połączonem z komunikacyą elektryczną. Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość, z jaką porusza się wagon motorowy, dla tego lepiejby było, gdyby każdy raczej kilka sekund przeczekał, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy wstępował na tor i relsy, i tem samem narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon -informowała przed uruchomieniem tramwajów ówczesna prasa.
W ciągu kilku tygodni uruchomiono łącznie cztery zelektryfikowane linie tramwajowe, które oznaczone były kolorami. Linia biała kursowała od Dworca Kolejowego na Ostrów Tumski, linia czerwona od Rynku Jeżyckiego do Bramy Wildeckiej, a linia żółta podobnie jak biała, ale jedynie do skrzyżowania ulicy Wielkiej i Wielkich Garbar. Największą nowością była linia zielona, która kursowała do podpoznańskiej wsi Górczyn -Tramwaje elektryczne zaczęły nareszcie kursować stale od wczoraj rana, z tej okazyi przybrano wszystkie wagony w festony i chorągiewki; publiczność okazała dla nowego środka lokomocyi wielkie zaufanie, bo każdy wagon był zawsze przepełniony pasażerami- pisał Kurier Poznański. Początkowo tabor stanowiło 25 wagonów silnikowych, a latem 1898 roku na wagony doczepne przerobiono wagony tramwaju konnego.
W grudniu ubiegłego roku zaprezentowano odrestaurowany przez firmę Modertrans tramwaj Typ I, który był pierwszym wagonem elektrycznym jeżdżącym po Poznaniu.Tego typu pojazdy zakończyły służbę na poznańskich ulicach w 1935 roku, ale w 2010 roku szczątki takiego wagonu odkryto na terenie zajezdni przy ulicy Gajowej i to one posłużyły za bazę do rekonstrukcji.
Poznaniacy szybko polubili nowy środek transportu, a sieć tramwajowa jeszcze przed I Wojną Światową była kilkukrotnie rozbudowywana. Dziś poznańskie tramwaje to osiemnaście linii dziennych oraz dwie nocne. W ostatnich latach oddano do użytku przedłużenie trasy PST do Dworca Zachodniego oraz trasę tramwajową na Franowo. Kolejne linie tramwajowe są w planach.