Sieć handlowa oskarżona o zawłaszczenie wizerunku... Świętego Mikołaja
Jeden z klientów sieci Kaufland oskarżył firmę o zawłaszczenie wizerunku Świętego Mikołaja. Komisja Etyki Reklamy oddaliła oskarżenie.
W piśmie złożonym do Komisji Etyki Reklamy konsument twierdził, że reklama, w której Święty Mikołaj robi zakupy w Kauflandzie i towarzyszące jej hasło"Kaufland oficjalny sklep świętego Mikołaja", to zawłaszczenie wizerunku Świętego Mikołaja przez sieć handlową. Skarżący twierdził też, że w reklamie pojawiają się produkty, których w sklepie w rzeczywistości kupić nie można.
Wniosek skarżącego poparł arbiter-referent z KER, a oskarżona sieć wnioskowała o oddalenie skargi -Postać Świętego Mikołaja jest postacią bajkową związaną z tradycją obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia wzorowaną na św. Mikołaju z Miry żyjącym w starożytności i pomagającym ubogim. Postać ta jako element kultury masowej należy do dobra wspólnego i tym samym nie może być przedmiotem ograniczeń prawnych wynikających z prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego oraz prawa znaków towarowych - wyjaśniał Kaufland i dodawał, że reklama zrealizowana jest w bajkowej konwencji, a w związku z tym przeciętny konsument powinien ją umieć właściwie odczytać.
Zdaniem KER reklama nie naruszyła kodeksu etyki i dobrych obyczajów.