Reklama
Reklama

Likwidują zatoki autobusowe. Kierowcy twierdzą, że ta decyzja zwiększy korki

zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne

Jaworzno jest od lat liderem jeśli chodzi o zmiany komunikacyjne zmierzające do uspokojenia ruchu. Teraz włodarze miasta przystąpili do likwidacji zatok autobusowych, które jak wyliczają znacznie wydłużają podróże komunikacją miejską.

Rewolucja drogowa w śląskim mieście zaczęła się już trzynaście lat temu, a w ciągu tych lat na przebudowę ulic wydano pół miliarda złotych. Co istotne wszystkie prace przebiegały zgodnie z wytycznymi przygotowanymi przez inżynierów transportu. Celem samorządowców była poprawa bezpieczeństwa, uspokojenie ruchu oraz promowanie komunikacji miejskiej. W Jaworznie powstała Velostrada - pierwsza rowerowa autostrada oraz rondo holenderskie, na którym jeden pas przeznaczony jest dla rowerzystów, drugi dla samochodów, a pierwszeństwo mają rowerzyści.

Efektem wprowadzonych zmian jest znaczący spadek liczby wypadków. Rok temu Dziennik Zachodni informował, że liczba wypadków zmniejszyła się ze 100 do 20, a liczba ofiar wypadków spadła z kilkunastu do zera. Teraz władze miasta podjęły kolejną decyzję, która niezbyt podoba się kierowcom. Zdecydowano o likwidacji wielu zatok autobusowych, które zdaniem włodarzy miasta zdecydowanie wydłużają czas podróży komunikacją miejską. Z wyliczeń wynika, że zatrzymanie na przystanku bez zatoki zajmuje około 8 sekund, na przystanku z zatoką minimum 30 sekund -Usunięcie zatok poprawia działanie komunikacji publicznej oraz poprawia obsługę jej klientów. Zwiększenie atrakcyjności komunikacji publicznej prowadzi do większego jej udziału w podróżach, co zmniejsza zatłoczenie jezdnie samochodami osobowymi. Przekłada się to na większą dostępność miejsc parkingowych. Przystanki bezzatokowe uspokajają również ruch i sprzyjają poprawie bezpieczeństwa - mówi w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Zarządu Miejskich Dróg i Mostów w Jaworznie.

Mimo to kierowcom z Jaworzna pomysł się nie podoba, ale Tosza na łamach portalu Transport Publiczny zwraca uwagę, że to logiczne następstwa zmian wprowadzanych w ostatnich latach, które każdorazowo budziły opór kierowców, ale do tej pory nie doprowadziły do żadnej komunikacyjnej katastrofy - Jedyną wadą są subiektywne uczucia kierowców samochodów, którzy czasami muszą się zatrzymać za autobusami, mogą również prowokować ich do łamania przepisów - stwierdza Tosza na łamach DZ.

Czy Poznań także powinien likwidować zatoki autobusowe na terenie miasta?

  • 0%
  • 0%
  • 0%

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Kiedy w końcu zrobi się cieplej? Mamy dobre wiadomości!
7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
9.75 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro