Reklama
 Pogoda jutro  Pogoda Poznań
17 3
Reklama

57 lat temu pierwszy skład EN57 rozpoczął pracę na kolei. Do dziś takie pociągi wożą pasażerów

BS
sobota, 2.02.2019 r.
godz. 15.45
BS | sobota, 2.02.2019 r., godz. 15.45
57 lat temu pierwszy skład EN57 rozpoczął pracę na kolei. Do dziś takie pociągi wożą pasażerów
fot. Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57” / Public Domain / wikimedia

Elektryczne Zespoły Trakcyjne EN57 są dobrze znane wszystkim, którzy jeżdżą po Polsce pociągami. Pierwszy skład oznaczony numerem 001 rozpoczął służbę 2 II 1962 roku.

zakładka
POGODA
DZISIAJ
pogoda
20°C 1033 hPa
JUTRO
pogoda
17°C 1030 hPa
POJUTRZE
pogoda
17°C 1025 hPa
NAJPOPULARNIEJSZE WIADOMOŚCI

Prace nad nowym elektrycznym zespołem trakcyjnym prowadziło w latach 1959 - 1961 Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego z Poznania, a produkcję rozpoczęto w 1961 we wrocławskich zakładach Pafawag. EN57 bez większych modernizacji były produkowane do 1993 roku, a to oznacza, że był to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Łącznie wyprodukowano 1452 składy, a zdecydowana większość z nich trafiła na polskie tory - zaledwie 40 wyeksportowano do byłej Jugosławii.

Pociągi - choć zapewniają niski komfort - do dziś używane są przez Przewozy Regionalne, a w ostatnich latach wiele składów przeszło głębokie modernizacje. Modernizacją EN57 są choćby pociągi Feniks z poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych. Przewoźnik był wielokrotnie krytykowany przez specjalistów za ciągłe modernizowanie przestarzałych składów, ale swoje działania tłumaczył opłacalnością takiego rozwiązania.

Faktem jest jednak, że coraz trudniej na polskich torach spotkać niezmodernizowany skład EN57. Okazuje się jednak, że EN57-001 wciąż istnieje i w dodatku w 2017 roku został objęty ochroną konserwatorską - Potwierdzamy, że jednostka EN57-001 została objęta ochroną konserwatora zabytków. Mamy świadomość szczególnego znaczenia tego pojazdu z punktu widzenia historii i rozwoju kolejnictwa w Polsce. Stąd już w ubiegłym roku zarząd spółki Przewozy Regionalne zdecydował o cofnięciu wcześniejszej decyzji o zezłomowaniu tej jednostki, aby w dłuższej perspektywie czasowej odpowiednio wyeksponować niewątpliwie unikatowy egzemplarz EN57 - informował wówczas na łamach portalu Rynek Kolejowy Dominik Lebda, rzecznik prasowy PR.

Reklama