PeSTka obchodzi kolejne urodziny. Zobacz jej projekt z lat siedemdziesiątych
Zaledwie dwadzieścia dwa lata minęły od oddania do użytku trasy Pestki, a dziś trudno wyobrazić sobie bez niej Poznań. Warto jednak wiedzieć, że według pierwotnych projektów Pestka miała wyglądać inaczej.
Choć pierwsze plany budowy szybkiego tramwaju pojawiały się już w latach dwudziestych, to dopiero lata siedemdziesiąte przyniosły pierwsze projekty, a budowa rozpoczęła się w 1982 roku i trwała piętnaście lat. W zbiorach cyfrowego repozytorium CYRYL udostępniono projekt datowany na 1978 rok.
W pierwotnym projekcie zaplanowano dwie pętle tramwajowe, które obsługiwałyby trasę PST. Jedna miała się mieścić w okolicy Mostu Teatralnego, a druga w miejscu istniejącej dziś Galerii Plaza. Podobnie wygląda układ przystanków, ale zaplanowano też nigdy nie zrealizowany przystanek al. Wielkopolska. Choć wiele opracowań mówi, że trasa PST nie miała być połączona z istniejącymi już torowiskami, to w rejonie przystanku al. Wielkopolska widzimy odgałęzienie trasy, które łączy się z torami "trasy piątkowskiej".
Na uwagę zasługuje jednak nie tylko sama trasa PST, ale także układ drogowy wokół niej. Wzdłuż całej trasy PST zaplanowano trasę średnicową, która w centrum miasta łączyłaby się z ulicą Roosevelta. Zaplanowano między innymi przedłużenie ulicy Urbanowskiej, a w miejscu jej skrzyżowania z trasą średnicową duży węzeł drogowy. Ogromny węzeł planowano również pomiędzy aleją Wielkopolską a Pułaskiego. W tym miejscu trasa średnicowa krzyżowałaby się z przedłużoną ulicą Świętego Wawrzyńca.
Dziś trudno powiedzieć, jak funkcjonowałaby trasa PST w pierwotnym kształcie, ale pewne jest, że realizacja planów drogowych prowadziłaby do ogromnej przebudowy dużej części miasta. Plan w wysokiej rozdzielczości można obejrzeć na łamach serwisu CYRYL.