PeSTka skończyła dwadzieścia dwa lata. Zobacz zdjęcia i film z jej budowy
Oficjalnie pierwszy tramwaj przejechał trasą PST 30 stycznia 1997 po godzinie dziesiątej rano.
Pierwsze plany budowy szybkiego tramwaju, który miał połączyć Winiary z Luboniem powstały jeszcze w latach dwudziestych. Jednak na rozpoczęcie prac trzeba było poczekać kilkadziesiąt lat. Ostatecznie prace budowlane rozpoczęły się w 1982 roku, ale ze względu na kryzys lat osiemdziesiątych prace toczyły się bardzo wolno, a przeciągająca się budowa została wyśmiana przez Kabaret Tey - Jejeje, papapatrz. Widziałeś? - Nie - Taki szybki tramwaj - można usłyszeć w programie "Najlepiej nam było przed wojną" z 1988 roku.
Koncepcja trasy wielokrotnie się zmieniała. Według pierwszych planów tramwaj miał połączyć Dworzec PKP z Murowaną Gośliną, a trasa miałaby długość 27 kilometrów. Trasa miała też stanowić odrębny system nie połączony z resztą sieci tramwajowej. Ostatecznie w 1997 roku zakończono budowę, a trasa PST połączyła Most Teatralny z osiedlem Jana III Sobieskiego.
Trasa PST okazała się ogromnym sukcesem, a dziś trudno wyobrazić sobie Poznań bez szybkiego tramwaju. W latach 2011 - 2013 przedłużono istniejący odcinek do Dworca Zachodniego, a co jakiś czas pojawiają się pomysły wydłużenia trasy w kierunku Moraska lub Lubonia.
Film z budowy PST można zobaczyć na stronie Filmoteki Narodowej.