Największa inwestycja drogowa w historii powiatu poznańskiego zakończona. Droga z Zalasewa do Kleszczewa kosztowała 35 mln zł
7-kilometrowa droga łącząca Zalasewo z węzłem Kleszczewo na S5 zmieniła się nie do poznania.
Przebudowa trwała ponad rok, natomiast kilka miesięcy przed rozpoczęciem prac ruszyły przygotowania do inwestycji, która nazywana jest największą w historii powiatu poznańskiego. To jedna z ważniejszych dróg powiatowych. Przede wszystkim dlatego, że obsługuje komunikacyjnie prężnie rozwijającą się strefę przemysłową w Swarzędzu i okolicach - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. Łączy też trasę S5 z trzema gminami: Swarzędzem, Kleszczewem i Kostrzynem - dodaje.
To tez najdroższa dotąd inwestycja w historii powiatu poznańskiego. Prace kosztowały prawie 30 mln zł, do tego doliczyć trzeba niemal pół mln zł na przygotowanie dokumentacji i ponad 4 mln zł na wykup gruntów. Ponad 15 mln zł powiat poznański otrzymał z unijnego WRPO 14+ - informuje Katarzyna Wozińska-Gracz, rzecznik Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Przebudowana droga przebiega w granicach trzech gmin: Swarzędza, Kleszczewa i Kostrzyna - a dokładnie od ulicy Olszynowej w Zalasewie, przez Gowarzewo, do węzła S5 w Kleszczewie. Zakres prac był ogromny, ale podsumowując można powiedzieć, że jezdnia została poszerzona do siedmiu metrów, powstały chodnik i ścieżka rowerowa, dwa ronda w Gowarzewie, przebudowano skrzyżowania i wykonano odwodnienie drogi - wymienia Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.
Podczas robót w pasie drogowym natrafiono na cmentarz z XV-XVII wieku. W Gowarzewie robotnicy natrafili na ludzkie szczątki. W sumie - 49 grobów. To cmentarz pochodzący prawdopodobnie z XV-XVII wieku - opowiada Marek Borowczak.
Wykonawca mógł kontynuować prace po przeniesieniu wszystkich szczątków z placu budowy. W tym roku czekają nas kolejne projekty drogowe. Na zarządzanie naszymi odcinkami mamy ponad 100 milionów złotych, w tym 80 na same inwestycje - dodaje Jan Grabkowski.
Miedzy innymi kontynuowana będzie przebudowa ulicy Poznańskiej w Koziegłowach a także rozpocznie się budowa obwodnicy Chomęcic. Niemal 25 mln zł, pochłoną tzw. zintegrowane inwestycje terytorialne. Realizowane są wspólnie z gminami, które budują węzły przesiadkowe przy stacjach kolejowych. Powiat odpowiada w tym projekcie za drogi oraz ścieżki rowerowe, którymi szybko i bezpiecznie można się do tych stacji dostać - dodaje starosta poznański.
Najpopularniejsze komentarze