Miłośnicy kolei chcą przywrócić do życia zabytkowy parowóz. Możesz pomóc!
Remont zabytkowego parowozu Px48-1920 prowadzi Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana", które zarządza Średzką Koleją Powiatową.
Średzka Kolej Powiatowa to jedna z nielicznych, zachowanych wąskotorówek na terenie Wielkopolski. Kolej obsługiwana jest przez pozarządowe Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" -Na dzień dzisiejszy budżet państwa ponosi znaczne wydatki na zabytki, jednak są to głównie zabytki architektury (kościoły, zamki, pałace itp.). W przeciwieństwie do większości państw zachodnich, Polska nie posiada mechanizmu wsparcia systemowego dla zabytków techniki (parowozów, kolei wąskotorowych itp.). Organizacje prowadzące tego typu działalność są zdane jedynie na łaskę samorządów w postaci bardzo ograniczonych środków i własną inwencję w postaci innych źródeł pozyskiwania środków - wyjaśniają członkowie stowarzyszenia.
Dzięki staraniom stowarzyszenia udało się w 2017 roku przywrócić do życia parowóz Px48-1756, a teraz chcieliby wyremontować kolejny - To Px48-1920 wyprodukowany w 1955 roku w fabryce "Fablok" w Chrzanowie, przedstawiciel najbardziej popularnej serii parowozów wąskotorowych w Polsce. Do 2001 obsługiwał ruch planowy na linii wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto - Zaniemyśl. Przez 17 lat stał w parowozowni w Środzie Wlkp. W 2018 roku członkowie Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana" zainicjowali proces przywrócenia parowozu do ruchu - czytamy w opisie zbiórki.
Członkowie towarzystwa wyjaśniają, że dwa czynne parowozy pozwolą utrzymać ciągłość ruchu parowozów w przypadku konieczności wykonania naprawy rewizyjnej jednej z lokomotyw. Zbiórka środków na niezbędne prace prowadzona jest w serwisie zrzutka.pl.