Opóźniona modernizacja poznańskich tramwajów
Od grudnia poznaniacy czekają na przebudowane tramwaje 105N. Czekają, ale nie mogą się doczekać, bo remont wciąż trwa. Kiedy wreszcie się zakończy, tramwaje mają mieć energooszczędny napęd, doskonałe hamulce i niezawodne ogrzewanie. Producent zapowiada, że tramwaje wyjadą na poznańskie ulice w kwietniu.
Są nieco przestarzałe, kanciaste i skrzypiące, ale poznaniacy bardzo je lubią. Dlatego wszystkich bardzo ucieszyła wiadomość, że pojawiły się widoki na gruntowną modernizację popularnych stopiątek. Poznańska spółka Modertrans ma przygotować dla MPK 12 zmodernizowanych wagonów. Praca w zakładzie wre, ale planowanych terminów nie udało się dotrzymać. Za te wszystkie przykrości przepraszamy. Wynika to przede wszystkim z tego, że jest to nowy pojazd, prototypowy pojazd i w związku z tym troszkę więcej pracy musimy włożyć, niż spodziewaliśmy się wcześniej - mówi wiceprezes spółki Modertrans Jarosław Bakinowski.
Producent tłumaczy, że tak zaawansowane prace zawsze niosą ze sobą sporo problemów i opóźnienia są nieuniknione. Jego zdaniem jednak warto poczekać, bo stopiątki nie tyle będą zmodernizowane, co praktycznie zbudowane od nowa. Nowości widać na zewnątrz, kabina motorniczego także nie do poznania. Na nowo wyposażono część pasażerską, nowe są okna, drzwi a nawet ogrzewanie i oświetlenie wagonów. W każdym wagonie wije się 6 kilometrów przewodów. Jednak najważniejsze jest to, co kryje się pod nadwoziem - napęd. Nowe stopiątki będą osadzone na nowoczesnych wózkach i napędzane silnikami, które sprawnie wagon rozpędzą, bezpiecznie wyhamują i pozwolą zaoszczędzić energię.
Na nowe tramwaje nie mogą się już doczekać przedstawiciele MPK. Nie ukrywają jednak, że modernizowanie wagonów 105N nie jest działaniem docelowym. Jest to niestety również tramwaj, który posiada wady, które miała konstrukcja 105N. Tych wad nie można wyeliminować w ramach modernizacji tramwajów i zachowaniu tramwaju wysokopodłowego - przyznaje dyrektor przewozów tramwajowych MPK Jan Firlik.
Ostatecznie nowe stopiątki pod wdzięczną nazwą "Moderus" podniosą pantografy w kwietniu. Na poznańskie ulice docelowo wyjedzie 12 zmodernizowanych tramwajów 105N. MPK rozpoczęło także starania o środki na nowe, tym razem niskopodłogowe, wagony. Do Euro 2012 poznańskie tramwaje mają być wzorem nowoczesności dla innych polskich miast.