45-metrowe tramwaje receptą na korki? ZTM testuje takie rozwiązanie
Używane teraz tramwaje dwuczłonowe mają 32 m i mogą pomieścić 200 pasażerów. Po dołożeniu jednego wagonu pojemność zwiększy się do 300-350 osób.
Dłuższe tramwaje mogą znacznie zwiększyć możliwości przewozowe, przy zachowaniu liczby uruchamianych pojazdów na tym samym poziomie. W przyszłości trzyczłonowe bimby miałyby kursować na najczęściej uczęszczanych trasach - np. Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Z koniecznością wydłużenia tramwajów liczono się w Poznaniu od lat. W wytycznych przekazywanych przez ZTM projektantom znajduje się zapis o konieczności projektowania dłuższych platform przystankowych przystosowanych do obsługi tego rodzaju taboru. Jak podaje ZTM na swojej stronie, są one realizowane. Miasto pod względem infrastrukturalnym jest więc już częściowo przygotowane. Chodzi o przystanki na trasie PST i na Franowo, ale również m.in. zmodernizowane w ostatnich latach przystanki na węzłach Rondo Kaponiera, Most Dworcowy, Poznań Główny oraz Półwiejska i AWF. Inne zostaną przystosowane już wkrótce, jak np. obecnie modernizowany przystanek PST Most Teatralny.
- W związku z koniecznością sprawdzenia możliwości technicznych wprowadzenia nowego, dłuższego rodzaju taboru, z inicjatywy ZTM podjęto decyzję o rozpoczęciu szczegółowych analiz - czytamy w oświadczeniu ZTM. Jednym z elementów tych działań są testowe przejazdy tzw. trójskładem, czyli tramwajów złożonym z trzech wagonów, o długości zbliżonej do pojazdów, których zakup jest rozważany. ZTM sprawdza, czy tak długie tramwaje zmieszczą się na wszystkich przystankach.
Najpopularniejsze komentarze