Reklama
Reklama

Umowa na budowę trasy tramwajowej na Naramowice podpisana. "Liczę, że wykonawcy udźwigną ten ciężar, bo oczekiwania społeczne są bardzo duże"

fot. UMP
fot. UMP

Dziś miasto podpisało umowę z generalnym wykonawcą budowy trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu oraz budowy węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka.

Inwestycja zostanie zrealizowana w formule "projektuj - buduj" będzie kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska. Chciałbym przede wszystkim podziękować dwóm osobom, dzięki których determinacji ten projekt jest bardzo profesjonalnie przygotowany. Przede wszystkim Maciejowi Wudarskiemu, mojemu zastępcy. Wiem ile włożył w to trudu i bardzo się cieszę, że nie uległ presji mieszkańców, a szczególnie mediów, by przyspieszyć prace przygotowawcze. Właśnie dobre przygotowanie, jak np. w przypadku estakady katowickiej, pozwalało na sprawne realizowanie inwestycji. Drugą osobą, dzięki której ten projekt nie byłby tak dobrze przygotowany, był prezes PIM Paweł Śledziejowski - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. To był i jest priorytetowy projekt dla Poznania. Liczę, że wykonawcy udźwigną ten ciężar, bo oczekiwania społeczne są bardzo duże - dodał.

W ramach realizacji projektów powstanie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków. Inwestycję prowadzić będzie konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Działamy już w Polsce prawie dziesięć lat. Budowaliśmy i kontynuujemy realizację metra w Warszawie. Będziemy budować tunel w Świnoujściu. Wiemy, jak projekt, który będziemy realizować w Poznaniu, jest ważny dla mieszkańców i miasta. Jesteśmy gotowi. Projekt zaczęliśmy wykonywać jeszcze przed podpisaniem umowy - wyjaśniał Bülent Özdemir, reprezentujący Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.

Połączyliśmy siły z firmą Gülermak, bo jak już powiedział prezydent Jaśkowiak, w tym ciężkim okresie firmy muszą sobie pomagać i łączyć siły, żeby podołać takim dużym zadaniom. Nasze doświadczenie, między innymi przy budowie tras tramwajowych w Bydgoszczy i Łodzi, będziemy się starali wykorzystać przy tym projekcie. Życzę wszystkim - inwestorowi, partnerowi, zamawiającemu - żebyśmy wspólnie pracowali i z sukcesem zakończyli tę inwestycję - podsumował Wojciech Pater, prezes Mosty Łódź S.A.

Jak zapowiadają miejscy urzędnicy kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku. Natomiast jeszcze w tym roku maja rozpocząć się pierwsze prace na placu budowy. Zamawiający pozostawił wykonawcy dużą swobodę w podejmowaniu decyzji, które odcinki będą realizowane równolegle, które samodzielnie i w jakiej kolejności. Kluczowe jest jednak, żeby realizacja inwestycji przebiegała funkcjonalnie, postępując od pętli Wilczak w stronę Naramowic i skończyła się do końca 2021 roku, zaś wiosną 2022 roku można było korzystać zarówno z linii tramwajowej, jak i układu drogowego - informują miejscy urzędnicy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
14.25 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro