Reklama
 Pogoda jutro  Pogoda Poznań
2 0
Reklama

Wątpliwości wokół przetargu na nowe rowery miejskie. Firma Homeport zarzuca ZTM-owi niegospodarność i nieuczciwy konkurs

sw
poniedziałek, 8.10.2018 r.
godz. 21.15
sw | poniedziałek, 8.10.2018 r., godz. 21.15
Wątpliwości wokół przetargu na nowe rowery miejskie. Firma Homeport zarzuca ZTM-owi niegospodarność i nieuczciwy konkurs
fot. Włodzimierz Hoppel

„Czytając specyfikację przetargową wiadomo już, iż firma Nextbike jest faworyzowana” - pisze Charles Butler prezes zarządu Homeport Polska Sp. z o.o.

zakładka
POGODA
DZISIAJ
pogoda
11°C 1021 hPa
JUTRO
pogoda
2°C 1017 hPa
POJUTRZE
pogoda
6°C 1020 hPa
zakładka
WIADOMOŚCI
NAJPOPULARNIEJSZE WIADOMOŚCI

List otwarty z zastrzeżeniami dotyczącymi specyfikacji przetargu trafił do sieci za pośrednictwem facebookowego profilu radnej PiS, Lidii Dudziak. Dokument podpisany przez Charlesa Butlera jest dość obszerny, liczy 5 stron i relacjonuje warunki przetargu z pozycji jednego z podmiotów, który był zainteresowany, by wziąć w nim udział. -  Pomimo przeprowadzonego dialogu technicznego jedynym jego ostatecznym wynikiem było ograniczenie konkurencji. W rezultacie specyfika przetargowa dopuściła tylko jedną firmę do udziału - czytamy w liście.

Zdaniem Butlera przetarg został tak skonstruowany, że wygrać mogła go tylko jedna firma - Nextbike. Zresztą, nie jest w nim odosobniony. Sprawę podniosło także inne przedsiębiorstwo zainteresowane udziałem w konkursie, zauważając, że budowa nowych stacji PRM wymaga dostępu do oprogramowania, które posiada wyłącznie firma Next Bike. A przetarg nie uwzględniał możliwości udostępnienia software'u innym potencjalnym wykonawcom.

W konsekwencji takiego ułożenia konkursu, ZTM otrzymał tylko jedną ofertę. Wyższą o 8% od przewidzianej w konkursie sumy. - Jeśli budżet zostanie zwiększony o 8%, aby uwzględnić ofertę Nextbike w wysokości 33 347 268 zł, mieszkańcy Poznania będą mieli do dyspozycji w ciągu najbliższych 4 lat 1200 starych wysłużonych rowerów oraz 800 nowych rowerów oraz 30 elektrycznych rowerów. Przy takim samym budżecie mieszkańcy mogliby mieć do dyspozycji 2000 nowych rowerów elektrycznych - pisze Butler. Aby osiągnąć ten cel, jak twierdzi prezes zarządu Homeport, wystarczyłoby otworzyć przetarg na konkurencję i zezwolić na zastąpienie istniejącej infrastruktury fabrycznie nową. Można byłoby w ten sposób obejść problem integracji z technologią istniejących już stacji Nextbike. Gdy tego nie zrobiono, przetarg był właściwie bezcelowy. Już przy jego ogłaszaniu, wiadomym było kto wygra.

- Uważamy, że dobry gospodarz miasta podejmie każdą próbę sprawdzenia czy pieniądze z budżetu miasta mogłyby lepiej posłużyć mieszkańcom Poznania - czytamy w liście do prezydenta Jaśkowiaka. - Trzeba poprosić prezydenta o wyjaśnienia - pisze na swoim facebookowym profilu radna Dudziak - Oj nieładnie to wygląda - dodaje.


 

Reklama