Reklama
Reklama

Kolejna inwestycja nad Wartą: brzegi mają być ładniejsze i bezpieczniejsze

fot. UMP
fot. UMP

Dotychczasowe umocnienia rzeki zostaną poddane gruntownej rewaloryzacji.

Zapowiedziane prace mają być prowadzone na odcinku śródmiejskim - od mostu Przemysła I do rozwidlenia Warty za mostem św. Rocha. Obejmą one fragment długości 2,5 km i będą prowadzone po obu stronach rzeki. O pieniądze na remont kolejnego odcinka - do mostu kolejowego na Garbarach - miasto zamierza wystąpić do Ministerstwa Środowiska. Ponieważ betonowe umocnienia nad rzeką są własnością Skarbu Państwa. Warta i tereny nadrzeczne dzisiaj to zupełnie inne miejsce, niż cztery lata temu. Dlatego mieszkańcy tak chętnie spędzają tu czas. Rozbudowywana jest Wartostrada oraz inna infrastruktura niezbędna do rekreacji. A dzięki rozbudowie monitoringu miejskiego i oświetlenia jest coraz bezpieczniej. Poznaniaków przyciągają też organizowane tu wydarzenia kulturalne - wylicza prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak. Miasto wróciło nad rzekę, ale to nie koniec naszych inwestycji. Rewaloryzacja brzegów Warty to kolejny krok - dodaje prezydent.

Umocnienia rzeki, które możemy oglądać do dziś zostały wykonane pod koniec lat 60. ubiegłego wieku i są w fatalnym stanie - między innymi zagrażają bezpieczeństwu. Betonowe elementy umocnień uległy znacznej korozji, odkrywając zbrojenia. W wielu miejscach występują spękania, wykruszenia i załamania.Stwarza to niebezpieczeństwo dla osób, przebywających nad rzeką - zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Zniszczenia zabezpieczeń mogą też powodować zwiększenie erozji bocznej brzegów, co pogarsza warunki przepływu wód i stanowi zagrożenie dla przyległej infrastruktury. Planowana inwestycja pomoże zahamować postępującą degradację zabudowy brzegowej. Płyty betonowe zostaną zastąpione materiałem ekologicznym. To powrót do natury - dodaje.

Obecne umocnienia betonowe zostaną zastąpione koszami i materacami gabionowymi, które będą wypełnione kamieniem i wzmocnione drewnianą palisadą. Celem projektu jest zabezpieczenie brzegów rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych. Realizując inwestycje postawiono na rozwiązania proekologiczne. Wykorzystane zostaną materiały naturalne, tj. kamień i drewno. Z obecnego ekosystemu zostaną wyeliminowane płyty betonowe, które ograniczają wchłanianie wody do gruntu - tłumaczy Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Przedsięwzięcie, realizowane nad rzeką Wartą, obejmuje także remont istniejących schodów, tarasów i slipów, które stanowią niezbędną infrastrukturę brzegów rzeki w terenie zabudowanym. Projekt realizowany będzie w partnerstwie Miasta Poznania i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu. 30 mln zł, z czego 85 proc. (ponad 25,8 mln zł) to dofinansowanie unijne w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Miasta Poznania - informują miejscy urzędnicy. Umowa o dofinansowanie ma zostać podpisana jeszcze w tym roku. Prace mogłyby ruszyć w 2019 roku a planowane zakończenie inwestycji to 2020 lub 2021 rok.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Znowu zimna noc przed nami!
13℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
6.56 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro