Reklama
Reklama

Szykują się zmiany w systemie PRM. Nowe rowery będzie można zostawić nie tylko na stacjach.

fot. UMP
fot. UMP

Spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego mają zostać mają zostać wprowadzone w sezonie 2019.

Przypomnijmy. W zeszłym roku liczba wypożyczeń przekroczyła milion. W tym roku szacuje się, że liczba wypożyczeń zbliży się do 2 milionów. Popularność Poznańskiego Roweru Miejskiego widać po liczbie rowerów na ulicach miasta. W 2018 w Poznaniu działa już 113 punktów, w których można wypożyczyć 1227 rowerów. W przyszłym sezonie wprowadzone zostaną kolejne zmiany.

Poznański Rower Miejski jest wielkim sukcesem. Liczby najlepiej to oddają. Większa liczba stacji i rowerów daje efekt w postaci większej liczby użytkowników i wypożyczeni - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza, trzeba więc podejmować zdecydowane działania. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi "Parkuj i Jedź", usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski. Efekty zaczynają być widoczne. Od lat rośnie nie tylko liczba podróży odbywanych środkami transportu publicznego, ale także liczba użytkowników i wypożyczeń rowerów. Musimy mieć świadomość, że dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu - podkreśla Jacek Jaśkowiak.

Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Przy okazji nowego przetargu, który zostanie rozpisany, postanowiliśmy więc rozwinąć poznański rower miejski o rowery czwartej generacji. W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów, a w kolejnych trzech latach, co roku będzie ich przybywać o 100 kolejnych. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2000 rowerów - wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.

Równocześnie będą funkcjonowały dwa systemy - 1227 rowerów trzeciej generacji i - docelowo - 800 czwartej generacji - czyli takich, które będzie można pozostawić w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystko dzięki nadajnikom GPS, w które rowery będą wyposażone.

Według planów nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat. Nie zmieni się też lokalizacja stacji, chyba, że w uzasadnionych przypadkach. O kierunek rozwoju PRM zapytani zostali również mieszkańcy. W geoankiecie udział wzięło ponad 4 tys. osób.

Po przeprowadzeniu internetowej ankiety miejskiej, dwóch dialogów technicznych, testów dostępnych na rynku rowerów oraz oprogramowania, wykonaniu analiz, w tym finansowej ustaliliśmy, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie system mieszany - mówi Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Teraz jeśli Rada Miasta pozytywnie oceni propozycję, po zabezpieczeniu środków w budżecie Miasta i Wieloletniej Prognozie Finansowej, projekt zacznie być wprowadzany w życie.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
19.94 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro