Dodatkowe oznakowanie na przejazdach. Dzięki specjalnym naklejkom ma być bezpieczniej!
Żółte naklejki z indywidualnym numerem przejazdu kolejowo-drogowego oraz telefonami alarmowymi wypisane mają poprawić poziom bezpieczeństwa kierowców i pasażerów pociągów na skrzyżowaniach toru i drogi.
Do końca maja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakują wszystkie 14 tys. przejazdów w tym 1684 w Wielkopolsce. Na przejazdach mają pojawić się żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze między operatorami numeru 112 a służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialnymi za ruch pociągów ma zapewnić i szybkie reakcje na zagrożenia.
Oznakowanie przejazdów kolejowo-drogowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększa poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Działanie zintegrowane jest z szybkim powiadamianiem i wykorzystaniem numeru 112. To kolejny projekt zarządcy infrastruktury, który eliminuje potencjalne zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych - powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Znakowanie rozpoczęło się 26 kwietnia. Takie oznakowanie ułatwi kierowcom, którzy znajdą się w kryzysowej sytuacji, między rogatkami przejazdu, zauważenie odblaskowej, żółtej naklejki z najważniejszymi informacjami. W przypadku awarii auta, zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem alarmowym 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem, służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów - wyjaśnia Zbigniew Wolny z PKP PLK. Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać PLK przeszkoliły około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112 - dodaje.