Wartostradą aż na Starołękę? Jest interpelacja radnego
Radny Prawa i Sprawiedliwości Zbyszko Górny apeluje o wybudowanie kolejnych odcinków Wartostrady, które kończyłyby się przy południowej granicy Poznania.
Wystosował w tej sprawie interpelację do prezydenta. - Dzięki Wartostradzie poznaniacy odkrywają tereny, które przez wiele lat były niedostępne. Wartostrada to bardzo dobry pomysł, bo przywraca nasze zainteresowanie rzeką. Dzięki niej ruch nad Wartą staje się coraz powszechniejszy - zauważa. - Dlatego niezrozumiałe jest dla mieszkańców Dębca i Starołęki, dlaczego z tego projektu została wyłączona południowa część miasta - dodaje.
Zdaniem Górnego Wartostrada powinna najpierw zostać przedłużona od mostu Przemysła I do mostu kolejowego łączącego Starołękę i Dębiec, a następnie do południowej granicy Poznania. - Obecnie dodatkowym argumentem za budową południowego odcinka Wartostrady jest podział Poznania na 6 okręgów wyborczych. Warta łączy mieszkańców Osiedla Zielony Dębiec i Osiedla Starołęka - Minikowo - Marlewo.
Miasto nie przygotowało jeszcze oficjalnej odpowiedzi na interpelację radnego, ale już wiadomo, że realizacja takiej inwestycji byłaby bardzo problematyczna. - Po wschodniej stronie Warty, a więc po stronie Starołęki, grunty nad rzeką mają prywatnych właścicieli. Dla miasta oznaczałoby to konieczność wykupienia działek za być może kilkanaście milionów złotych, by wybudować na nich ścieżkę pieszo-rowerową za kilka milionów. Nie jest to więc rozwiązanie racjonalne - mówi Szymon Błażek z Urzędu Miasta. - Dodatkowo są to dzikie tereny i pytanie czy asfaltowa ścieżka jest tam dobrym pomysłem.
Po drugiej stronie rzeki, a więc po stronie Dębca, nie jest lepiej. - Znajduje się tam ujęcie wody dla Poznania. To teren chroniony, ogrodzony i mieszkańcy nie mają tam wstępu. Nie wyobrażam sobie, abyśmy mogli na tym terenie wybudować ogólnodostępną drogę rowerową - dodaje.
Miasto obecnie skupia się na zrealizowaniu Wartostrady po dwóch stronach rzeki na odcinku między mostami Lecha i Przemysła I. Dotychczas wybudowane odcinki mają zyskiwać sukcesywnie oświetlenie, monitoring oraz małą architekturę.