Trzeci tor między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim: estakada na przystanku Poznań Garbary?
PKP, samorządowcy i rząd wspólnym głosem mówią o budowie trzeciego toru pomiędzy Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim. Konkretów jednak wciąż brakuje.
O tej inwestycji wspomina się od dawna. Trzeci tor (a według niektórych wariantów nawet trzeci i czwarty) na tym szlaku znacznie zwiększyłby przepustowość Poznańskiego Węzła Kolejowego i pozwolił na stworzenie prawdziwej kolei aglomeracyjnej, co byłoby ratunkiem dla coraz bardziej zakorkowanych dróg prowadzących do centrum miasta.
- Obecne działania skierowane są w stronę zwiększenia możliwości i jakości połączeń, zarówno w obrębie aglomeracji poznańskiej, jak i szerzej, całej Wielkopolski. Zmiany, które następują, i będą następować, czyli budowa trzeciego toru między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim, budowa kolejnego peronu i modernizacja dotychczasowych mają istotne znaczenie dla komfortu pasażerów i poszerzenia oferty przewoźników - przekonuje Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski.
Zapowiedziane studium wykonalności ma pomóc w wyborze odpowiedniego wariantu inwestycji. Pod uwagę brane są cztery warianty: - Budowa dwóch torów prowadzonych po obu stronach linii Poznań - Warszawa, częściowo położony na estakadzie. W tym przypadku na przystanku Poznań Garbary będą 3 perony, w tym jeden na estakadzie.
- Budowa jednego nowego toru wzdłuż linii Poznań - Warszawa, najpierw po stronie północnej linii a następnie przejście toru na przystanku Poznań Garbary na stronę południową linii, dalej ponownie na stronę północną. Na przystanku Poznań Garbary będą dwa perony.
- Wariant trzeci, to dwa nowe tory prowadzone najpierw po obu stronach linii Poznań - Warszawa a następnie przejście torów w okolicach przystanku Poznań Garbary na stronę południową trasy i dalej do Poznania Głównego ponownie po obu stronach linii Poznań - Warszawa. Na przystanku Poznań Garbary będą trzy perony.
- Wariant czwarty to jeden nowy tor prowadzony po stronie północnej linii Poznań - Warszawa. Na przystanku Poznań Garbary będą dwa perony. W każdym z wariantów przewidziany jest nowy przystanek o roboczej nazwie Poznań Grudzieniec umiejscowiony w pobliżu skrzyżowania ulic Nowowiejskiego, Pułaskiego i al. Wielkopolskiej. Będzie miał dwa perony.
Mieszkańcy Poznania nieprędko skorzystają z nowej infrastruktury. Samo studium ma być gotowe dopiero w połowie 2019 roku i pochłonie ok. 1,3 mln zł. Trudno na razie mówić o dacie rozpoczęcia prac i ich kosztach. Nieoficjalnie padają kwoty w okolicy miliarda złotych, choć ostateczna suma uzależniona będzie m.in. od przebudowy wiaduktów na Warcie.