Reklama
Reklama

Rewolucja w systemie roweru miejskiego? Urzędnicy analizują rozwiązanie bezstacyjne

fot. Piotr Sagalara
fot. Piotr Sagalara

Przynajmniej w obecnym roku Poznańskim Rower Miejski działać będzie na dotychczasowych zasadach. Przyszłość systemu pozostaje jednak zagadką.

Operatorem systemu na podstawie ważnej jeszcze w nadchodzącym sezonie umowy jest Nextbike Polska. W 2018 roku PRM obejmie w sumie 111 stacji i 1200 rowerów. Władze miasta podkreślają, że rozwiązanie ma być jak najbardziej użyteczne dla mieszkańców.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA

- Rower miejski jest znaczącym uzupełnieniem transportu publicznego - w coraz większym stopniu umożliwia nie tylko przemieszczanie się po centrum, ale także dojazd do węzłów przesiadkowych, gdzie można zmienić środek transportu na tramwaj, autobus, czy pociąg. W stosunku do 2016 roku, w 2017 roku liczba rowerów miejskich wzrosła o 62 proc., natomiast liczba wypożyczeń - o 142 proc. - powiedział wiceprezydent Maciej Wudarski.

W listopadzie powołany został Zespół ds. funkcjonowania systemu poznańskiego roweru publicznego, mający wypracować kierunek rozwoju systemu. W jego skład weszli przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowy Poznań Sekcja Rowerzystów Miejskich, Wydziału Transportu i Zieleni UMP, Politechniki Poznańskiej, Zarządu Transportu Miejskiego oraz Zarządu Dróg Miejskich.

Założeniem jest uczynienie z PRM systemu wspierającego ruch rowerowy, będącego jednocześnie elementem publicznego systemu transportu. W tym celu analizowane są m.in. rozwiązania z innych miast.

- Możliwości jest wiele: od rozbudowy obecnego systemu III generacji, poprzez system mieszany III i IV generacji, aż do całkowitej rezygnacji z obecnych rozwiązań i zainwestowania w system IV generacji. Istotne przy tym są koszty, jakie należałoby ponieść rozwijając PRM oraz funkcjonalność systemu - tłumaczył Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora ZTM.

Wprowadzenie IV generacji byłoby rewolucją. III opiera się na systemie stacji i modułach GPS, w IV rower można by zostawić w dowolnym miejscu, np. wyznaczonej strefie.

Obecnie zespół prowadzi dialog techniczny z dostawcami rowerów, przeprowadza testy jednośladów IV generacji i sprawdza możliwość dostosowania do nowych realiów obecnie stosowanego sprzętu. Uruchomiono również geoankietę, dostępną pod adresem www.prm.geoankieta.pl.

ZTM przewiduje, że model dotyczący przyszłości PRM zostanie wypracowany do połowy obecnego roku.

Nowy sezon PRM ruszy 1 marca.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
16.00 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro