Reklama
Reklama

GIS ostrzega przed nowymi dopalaczami i umieszcza kolejne substancje na liście niebezpiecznych

zdj. ilustracyjne | fot. Darren Hester

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie przed nowymi dopalaczami, które oparte są na opioidach.

Na rynku pojawiły się dopalacze bazujące nafuranylfentanylu, który odzyskiwany jest zz plastrów przeciwbólowych. Środki te rozprowadzane są między innymi pod nazwami Gumiś, FU-F i mogą nawet doprowadzić do zatrzymania oddechu u osoby spożywającej. Osoby, które spożyły opioidy zachowują się inaczej, niż te zażywające pobudzające psychostymulanty. GIS wylicza, że takie osoby mają zaburzenia świadomości, wąskie źrenice, spowolnioną pracę serca i niskie ciśnienie tętnicze oraz zaburzenia oddechu. W przypadku stwierdzenia spożycia opioidów należy zapewnić drożność dróg oddechowych i ułożyć zatrutego w pozycji bezpiecznej, a następnie wezwać pogotowie.

Furanylfentanyl oraz opioidy takie jak cyklopropylofentanyl, U-47700 oraz benzylfentanyl trafiły ostatnio na listę substancji niebezpiecznych dla zdrowia i życia.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
7℃
Poziom opadów:
1 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
21.03 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro