Po modernizacji linii kolejowej Poznań - Szczecin pociągi będą jeździć... wolniej!
To nie żart. Modernizacja za miliony złotych ma sprawić, że pociągi na odcinku Wronki - Krzyż Wielkopolski pojadą wolniej niż obecnie.
Jak podaje portal branżowy rynek-kolejowy.pl, dziś na trasie Wronki - Krzyż Wielkopolski pociągi kursują z maksymalną prędkością 150 km/h. Na pozostałych odcinkach maksymalnie mogą jechać przeważnie z prędkością 120 kilometrów na godzinę. I choć mówi się o tym, że po modernizacji trasy pociągi przyspieszą tu do 160 km/h, na najszybszym dziś fragmencie... zwolnią.
Okazuje się, że powodem spowolnienia jest decyzja środowiskowa, która ustala ograniczenie prędkości pociągów między Wronkami - Krzyżem Wlkp. - Dobiegniewem do 130 km/h. PKP PLK wyjaśniają, że chodzi o ochronę środowiska, ale już podejmowane są kroki, by i na tym odcinku prędkość jednak wynosiła 160 km/h.
Już w ubiegłym tygodniu pisaliśmy o rozpisaniu przetargów na przeprowadzenie modernizacji trasy kolejowej Poznań - Szczecin na dwóch odcinkach: Poznań Główny - Rokietnica oraz Rokietnica - Wronki. Na pierwszy odcinek przeznaczono 230 mln złotych netto, a na drugi 425 mln złotych netto. Firmy zainteresowane realizacją inwestycji mogą się zgłaszać do 23 marca.
31 stycznia otwarto natomiast oferty złożone w przetargu na zmodernizowanie urządzeń sterowania ruchem (m.in. sygnalizacja) na odcinku Poznań - Wronki. Do PKP PLK wpłynęły dwie oferty. Pierwsza opiewa na prawie 150 mln złotych (czeska firma AZD Praha), a druga na ponad 214 milionów złotych. Inwestor przeznaczył na ten cel prawie 210 mln złotych. Trwa analiza tych ofert.
Po zakończeniu wszystkich prac na trasie kolejowej Poznań - Szczecin podróż między naszym miastem i Szczecinem ma się skrócić o około pół godziny.